Twitter: wonderkind of total loss?

Het fenomenale succes van Twitter kan morgen over zijn. Maar het internetbedrijf kan ook een doorslaand succes worden, bewijst een winnaar als Amazon.com.

AMSTERDAM - Waarom zou iemand in hemelsnaam aandelen Twitter willen kopen? Het bedrijf heeft op zijn best een wankel verdienmodel. Zijn voornaamste inkomstenbron vormen advertenties, en dat is de kurk waarop waar zo'n beetje álle internetbedrijven proberen te drijven. Twitter boekt al zeven jaar achtereen verlies.


Ja, de microblogdienst heeft een indrukwekkend aantal gebruikers: 500 miljoen. Maar het gros daarvan voert weinig of niks op de website uit. Bijna 30 procent verstuurt nooit een tweet, en slechts de helft brengt elke maand een bezoek aan de website.


Er zijn veel kapers op de kust. Internetters zien er geen been in om de ene hype voor de andere in te ruilen. Zie het lot van Hyves, dat vorige week officieel als sociaal netwerk werd afgedankt door eigenaar TMG.


Twitter verkoopt net als veel internetbedrijven geen tastbaar product, maar biedt een ervaring. En vraagt daar geen geld voor.


Kortom, het fenomenale succes van Twitter kan morgen over zijn. Waarom staan beleggers dan toch in rotten van tien klaar om de hand te leggen op een deel van de tachtig miljoen aandelen die het bedrijf vandaag op de New York Stock Exchange gaat aanbieden? Bij het sluiten van de krant was de introductiekoers van Twitter nog niet bekend. Deze zou naar verwachting boven de 25 dollar liggen.


De verklaring voor de honger naar aandelen Twitter is simpel. Omdat er in het verleden wel meer techbedrijven zijn geweest die bij hun beursgang financieel weinig levensvatbaar leken en bedreigd werden door ogenschijnlijke hippere concurrenten - en die toch bovenaan de voedselketen kwamen te staan. Van die succesnummers zijn er genoeg geweest om de talloze flops te doen vergeten.


Dat een bedrijf verlies boekt, hoeft geen beletsel te zijn om in te stappen. Neem Amazon.com, dat dieprode cijfers schreef toen het in 1997 naar de beurs ging. Het webwarenhuis verkocht toen pas twee jaar boeken via internet. Amazon boekt nog regelmatig verlies. Maar dat heeft niet kunnen verhinderen dat het aandeel inmiddels 180 keer hoger noteert dan in 1997.


Moeras

In Twitters 200 pagina's tellende prospectus moeten beleggers met een lampje zoeken naar de manieren waarop het bedrijf denkt geld te verdienen. 'Ze nemen je mee naar de rand van een moeras en zeggen daar 'op een dag zal dit een paradijs zijn'', stelt Anthony Catanach, hoogleraar aan Villanova University in Philadelphia tegen Associated Press.


'Twitter staat nog in de kinderschoenen', reageert analist Michael Pachter bij Wedbush Securities. 'Het is een website waar nog veel meer mensen naartoe zullen gaan. Ze zullen best wel een manier vinden om meer advertenties te verkopen.'


Dat laatste kan wel eens kloppen. Twitter begon vorige week foto's en video's te tonen in de tijdlijn van een gebruiker. Tot nu toe moesten lezers daarvoor een link aanklikken. Foto's maken de weg vrij voor beeldadvertenties.


Op Twitter is nog maar weinig reclame te vinden. In een recente peiling zegt meer dan de helft nog nooit advertenties te hebben gezien. In het buitenland ligt dat percentage hoger, want Twitter slijt buiten de Verenigde Staten aanzienlijk minder advertenties. Pas 26 procent van zijn omzet komt van niet-Amerikaanse klanten. Sommige analisten vrezen dat de blogdienst na de beursgang agressiever gaat adverteren om zijn aandeelhouders snel een winst te bezorgen. Dat kon weleens tot een exodus leiden van gebruikers.


Maar die druk van buitenstaanders om te presteren voelde Twitter de afgelopen jaren ook al. Durfkapitalisten stoppen geen geld in een onderneming om daarna met de handen over elkaar te gaan zitten. Ze willen dat een bedrijf snel groeit en daarbij risico's niet schuwt.


Groupon

Een mooi voorbeeld daarvan is Groupon, dat begin 2010, een kleine anderhalf jaar voor het naar de beurs ging, 4 miljoen dollar winst maakte op een bescheiden omzet van 44 miljoen. Een jaar later bedroegen de opbrengsten 645 miljoen en keek de kortingssite tegen een verlies aan van 146 miljoen.


De reden: onder druk van zijn geldverschaffers had Groupon bakken met geld uitgegeven aan marketing om meer klanten te strikken. Het offerde winst op aan groei. Dat pakte goed uit bij de beursgang, in november 2011, maar de waarde van het aandeel is sindsdien meer dan gehalveerd en is nog maar 10 dollar.


In een peiling van Associated Press en de omroep CNBC zei dinsdag 47 procent een investering in Twitter niet verstandig te vinden. Slechts 19 procent van de ondervraagden heeft een 'gunstig' beeld van het bedrijf. Zo'n 35 procent verwacht dat Twitter over vijf jaar een succesvol bedrijf zal blijken.


Dat hopen ze in Silicon Valley en Wall Street vermoedelijk ook.


De lessen van Zynga


Zynga ging in 2011 naar de beurs. Het bedrijf was groot geworden met onlinegames op Facebook: de bekendste daarvan is FarmVille. Die afhankelijkheid bleek in 2012 een achilleshiel: omdat het sociale netwerk minder presteerde, ging Zynga mee onderuit. Daarop besloot de spelletjesmaker zijn contract met Facebook, dat eigenlijk tot 2015 zou lopen, te beëindigen. Zynga heeft zijn eigen website opgezet en meer geïnvesteerd in games voor mobieltjes, een markt die het bedrijf had verwaarloosd. Vorige maand schreef Zynga bijna weer zwarte cijfers.


De lessen van Facebook


Facebook beleefde in 2012 een tumultueuze beursgang. De computers van de schermenbeurs Nasdaq konden de orderstroom niet bolwerken. Na de introductie maakte de koers een dramatische val na berichten dat Facebook en de begeleidende banken selectief zouden zijn geweest met informatie over de verdiensten van het vriendennetwerk. De beurswaarde zakte in een week tijd van 104 miljard dollar naar 85 miljard. Een tijd lang betwijfelden analisten of Facebook wel goed inspeelde op de trend naar mobiele toepassingen. Die angst is inmiddels voorbij.


De lessen van Groupon


Groupon kreeg in 2011 een notering aan de schermenbeurs Nasdaq. Er was kritiek op de wijze waarop de kortingssite te werk ging. Zo werden de oprichters en investeerders reeds voor de beursgang uitbetaald, zodat het bedrijf op papier bankroet was tegen de tijd dat het aandeel in de handel kwam. Niettemin steeg de koers op de eerste handelsdag met 50 procent. Niet lang daarna begonnen beleggers hun stukken te dumpen. Een klein jaar later was 80 procent van de waarde verdwenen. In februari stuurde Groupon zijn oprichter en CEO de laan uit.


De lessen van Google


Google ging in 2004 naar de beurs, zes jaar na het ontstaan. Oprichters Larry Page en Sergey Brin en bestuursvoorzitter Eric Schmidt beloofden zeker tot 2024 bij Google te blijven werken. Een jaar na de beursgang doken er berichten op dat Google zijn unieke bedrijfscultuur begon te verliezen. Daarop werd een Chief Culture Officer benoemd, met als taak de geest van een start-up levend te houden. Google kocht tientallen bedrijven op (zoals YouTube) en introduceerde diverse diensten zodat zijn lot niet afhangt van het succes van zijn zoekmachine.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden