Twitter verliest snel aan populariteit

Aan Twitter mag dan af te lezen zijn wat er op dit moment speelt in de samenleving, Twitter zelf is niet langer 'trending'. Nederlandse gebruikers bezoeken de website minder en zetten ook minder tweets online, blijkt uit onderzoek van marktvorser GfK. Het aantal Nederlanders met een account op de miniblogdienst is gelijkgebleven.

AMSTERDAM - Volgens GfK is nog altijd 27 procent van de Nederlanders actief op Twitter, maar het aantal bezoeken maakte in het afgelopen half jaar een vrije val door: van gemiddeld 22 keer per week naar 13. Het aantal tweets dat in een week wordt gepost, is in dezelfde periode zelfs meer dan gehalveerd, naar 3,5. GfK hield voor zijn onderzoek een steekproef onder een panel van 1.008 Nederlanders van 13 jaar en ouder.


'Het is niet zo dat de daling zich aftekent in een specifieke leeftijdsgroep', stelt Monique Moeskops van GfK. 'De verandering voltrekt zich over de hele linie.' Volgens Moeskops is de groep twitteraars het sterkst vertegenwoordigd onder jongeren van 13 tot 17 jaar en onder hoogopgeleiden.


De dalende trend is ook zichtbaar in andere onderzoeken, zegt zelfstandig consultant Herman Couwenbergh, die twee nuanceringen aanbrengt. 'Uit onderzoek van Twitter zelf is al gebleken dat 40 procent van de actieve gebruikers alleen maar berichten leest, maar zelf niks online zet. Mensen zijn ook minder nonsens gaan tweeten. Ze melden niet meer dat ze op de fiets zitten of een kop koffie drinken.'


Nieuwkomers

Analist Bart Roozen van Multiscope, een specialist in marketing, ziet nog steeds 'veel Twitter-volume'. Maar ook hij denkt dat steeds meer mensen alleen berichten van anderen lezen. 'Zeker nieuwkomers volgen alleen maar.' De meeste novices komen op Twitter af omdat ze op televisie oproepen zien om te reageren, zoals bij de talentenjacht Voice of Holland.


Roozen: 'Televisieprogramma's gebruiken het als een kanaal voor interactie. Het is opener dan Facebook: iedereen kan jouw tweets lezen. Aan de andere kant is het voor beginnelingen een moeilijker medium. Je vindt minder gemakkelijk de personen met dezelfde interesses. Als je tweets rondstuurt die niemand leest, haak je misschien sneller af.'


Wereldwijd groeit het gebruik van Twitter nog, vooral onder tieners. Volgens de Globalwebindex, een internationale peiling, zijn de afgelopen negen maanden 50 miljoen jongeren gaan twitteren. Maar de groei (65 procent) is stukken lager dan die voor concurrerende diensten als WeChat (+ 1.021 procent) en, Vine (+ 639 procent). Ook het gebruik van Facebook, Instagram en Flickr vertoont een sterkere groei.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden