Twitter verliest snel aan populariteit in Nederland

Aan Twitter mag dan af te lezen zijn wat er op dit moment speelt in de samenleving, Twitter zelf is niet langer 'trending'. Nederlandse gebruikers bezoeken de website minder en zetten ook minder tweets online, zo blijkt uit een onderzoek van marktvorser GfK. Het aantal Nederlanders met een account op de miniblogdienst is gelijk gebleven.

Beeld anp

Volgens GfK is nog altijd 27 procent van de Nederlanders actief op Twitter, maar het aantal bezoeken is in vergelijking met een half jaar terug gedaald van gemiddeld 22 keer per week naar 13. Het aantal tweets dat in een week wordt gepost is in deze periode meer dan gehalveerd, naar 3,5. GfK hield voor zijn onderzoek een steekproef onder een panel van 1008 Nederlanders van 13 jaar en ouder.

'Het is niet zo dat de daling zich aftekent in een specifieke leeftijdsgroep', stelt Monique Moeskops van GfK. 'De verandering voltrekt zich over de hele linie.' Volgens Moeskops is de groep twitteraars het sterk vertegenwoordigd onder jongeren van 13 tot 17 jaar en onder hoogopgeleiden.

Minder nonsens op Twitter
De dalende trend is ook zichtbaar in andere onderzoeken, zegt zelfstandig consultant Herman Couwenbergh. Hij wil twee nuanceringen aanbrengen. 'Uit onderzoek van Twitter zelf is al gebleken dat 40 procent van de actieve gebruikers alleen maar berichten leest, maar zelf niks online zet. Mensen zijn ook minder nonsens gaan tweeten. Ze melden niet meer dat ze op de fiets zitten of een kop koffie drinken.'

Analist Bart Roozen van Multiscope, een specialist in marketing, ziet nog steeds 'veel Twitter-volume'. Maar ook hij denkt dat steeds meer mensen alleen berichten van anderen lezen. 'Zeker nieuwkomers volgen alleen maar.' De meeste novices komen op Twitter af, omdat ze op televisie oproepen zien om te reageren zoals bij de talentenjacht Voice of Holland.

 
Uit onderzoek van Twitter zelf is al gebleken dat 40 procent van de actieve gebruikers alleen maar berichten leest, maar zelf niks online zet. Mensen zijn ook minder nonsens gaan tweeten. Ze melden niet meer dat ze op de fiets zitten of een kop koffie drinken
Herman Couwenbergh

Roozen: 'Televisieprogramma's gebruiken het als een kanaal voor interactie. Het is opener dan Facebook: iedereen kan jouw tweets lezen. Aan de andere kant is het voor beginnelingen een moeilijker medium. Je vindt minder gemakkelijk de mensen met dezelfde interesses. Als je tweets rondstuurt die niemand leest, haak je misschien sneller af.'

Vooral groei onder tieners
Wereldwijd groeit het gebruik van Twitter nog steeds, vooral onder tieners. Volgens de Globalwebindex, een internationale peiling, zijn de afgelopen negen maanden 50 miljoen jongeren gaan twitteren. Maar de groei (65 procent) is stukken lager dan die voor concurrerende diensten als WeChat (+1021 procent) en, Vine (+639 procent). Ook het gebruik van Facebook, Instagram en Flickr vertoont een sterkere groei.

Uit een peiling die het persbureau Reuters hield rond de beursgang van Twitter blijkt dat veel mensen zich registreren voor het microblog, maar daar vervolgens niets mee doen. Van de 1067 ondervraagden zei 36 procent zijn account niet te gebruiken, en dat 7 procent zijn account weer heeft opgeheven. Bij Facebook is de uitval met 5 procent iets lager; 7 procent handhaaft zijn account wel, maar doet er niets mee.

Volgens GfK is nog altijd 27 procent van de Nederlanders actief op Twitter. Beeld epa

Twitter telt wereldwijd 232 miljoen actieve gebruikers - mensen die een keer per maand inloggen. Het aantal geregistreerde accounts is twee keer zo groot. Volgens Roozen is 57 procent van de Twitteraars man, maar sturen vrouwen meer tweets de wereld in. 85 procent van de accounts behoort toe aan particulieren; 16 procent aan bedrijven.

'Handig instrument'
Als marketeer blijft Roozen in Twitter geloven: 'Mensen reageren veel spontaner dan in een focusgroep of in een vragenlijst. Het is een handig instrument voor het meten van de effecten van een reclame. Het is pure informatie.'

Aan consultant Couwenbergh is de trend van minder twitteren voorbijgaan: 'Ik post nog steeds ongeveer 25 berichten per dag. Maar ik ben dan ook een soort van content curator voor mijn volgers. Ik tweet links naar berichten, onderzoeken en artikelen online.' Couwenbergh heeft 2.361 volgers. 'Op dit moment. De ene dag krijg ik er tien bij en vallen er weer acht af.'

 
Twitter is voor beginnelingen een moeilijker medium. Je vindt minder gemakkelijk de mensen met dezelfde interesses. Als je tweets rondstuurt die niemand leest, haak je misschien sneller af
Bart Roozen
Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden