Twitter trekt te weinig nieuwe gebruikers

Twitter is onderuitgegaan op de beurs nadat het bedrijf had bekendgemaakt dat de aanwas van nieuwe gebruikers stokt. Het aandeel verloor woensdag na sluiting van de beurzen 24 procent van zijn waarde. Het microblog zegt maatregelen te hebben genomen om het tij te keren.

AMSTERDAM - Twitter publiceerde woensdag voor het eerst sinds zijn beursgang kwartaalcijfers. De beleggers keken niet op van de drastisch oplopende verliezen - van 8,7 miljoen dollar (6,4 miljoen euro) aan het einde van 2012 naar 511 miljoen dollar in de laatste drie maanden van vorig jaar. Die kosten worden noodzakelijk geacht voor de uitbouw van het netwerk. Ze schrokken wel van het bericht dat de toestroom van nieuwe gebruikers ondanks die investeringen elk kwartaal daalt. Eind maart 2013 noteerde Twitter nog een groei van 10 procent. In december kwam er nog maar 3,8 procent meer gebruikers bij.


'De cijfers werpen de vraag op in hoeverre Twitter een medium is voor een breed publiek', oordeelt Arvind Bhatia, een analist van de investeringsbank Sterne, Agee & Leach. 'Zowel in de VS als daarbuiten groeit het aantal actieve gebruikers in een maand minder hard dan veel mensen denken.'


Het baart beleggers ook zorgen dat de 241 miljoen gebruikers die maandelijks inloggen minder berichten plaatsen en lezen. Het aantal bezoeken zakte van 159- naar 148 miljard, een teken dat twitteraars minder actief zijn.


Topman Dick Costolo probeerde woensdag in een telefonische toelichting voor analisten de onrust van Wall Street weg te nemen. Zijn remedie had gemakkelijk in een tweet gepast: 'We moeten van Twitter een betere Twitter maken.' De dienst moet aantrekkelijker en eenvoudiger worden voor nieuwkomers.


Volgens Costolo zijn er de afgelopen maanden al wijzigingen doorgevoerd die gebruikers moeten overhalen meer wetenswaardigheden met de buitenwereld te delen. Foto's en video's zijn nu direct zichtbaar in de tijdlijn van Twitter. Daarvoor moesten bezoekers eerst een link aanklikken die een apart venster opende. Ook is de weergave van 'gesprekken' verbeterd.


Costolo zei er alle vertrouwen in te hebben dat de groeicurve dit jaar dankzij dit soort ingrepen zal veranderen. Maar de topman durfde niet te gissen hoe die verandering eruit zal zien en wanneer die zal plaatsvinden.


Het bedrijf onthulde dat zijn advertentieomzet stevig groeit. Twitter verdient 1,49 dollar voor elke duizend keer dat gebruikers berichten lezen. Dat is 76 procent meer dan een jaar eerder. De inkomsten voor elke gebruiker die doorklikt op een advertentie liepen op tot 83 dollarcent, 131 procent meer dan in het laatste kwartaal van 2012.


Twitter denkt dat de omzet in het lopende eerste kwartaal op 230 miljoen tot 240 miljoen dollar zal uitkomen. Dat is een lichte daling ten opzichte van het vierde kwartaal. Voor het hele jaar voorspelt het bedrijf dat de inkomsten tussen de 1,15 miljard en 1,2 miljard zullen bedragen; bijna het dubbele van de omzet in 2013.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden