Twintig jaar knipoog

Het Engelse modeblad i-D is uitgegroeid van obscuur undergroundblaadje tot een instituut. In Smile i-D is het beste uit twintig jaargangen verzameld....

Fashion Magazine no. 1 stond op de cover, maar het eerste nummer van het Engelse i-d, dat verscheen in de zomer van 1980, leek in niets op andere modebladen. Oprichter Terry Jones, ex-artdirector van de Engelse Vogue en tot op de dag van vandaag i-d's hoofdredacteur en creative director, vond dat wat zich op straat afspeelde stukken interessanter was dan wat in modewinkels gebeurde. i-d was het eerste modeblad waarin het publiek zelf een hoofdrol speelde, in plaats van zich te moeten spiegelen aan fotomodellen.

Punks, maar bijvoorbeeld ook new romantics, rasta's en teddyboys, werden van top tot teen gefotografeerd, en behalve met een uitputtende beschrijving van hun vaak zelfgemaakte of uit tweedehands kleren bestaande outfits, werden de foto's begeleid door een quootje met hun levensfilosofie en dromen ('My ambition is to be married with two kids and a washing machine'). Die foto's uit de beginperiode, waarvan een flink aantal is opgenomen in Smile i-d, een selectie uit twintig jaargangen, zijn een prachtig sociaal document. En aangezien de mode van begin jaren tachtig weer helemaal terug is, inclusief het doe het zelf-aspect ervan, minder verouderd dan je misschien zou verwachten.

Erg goed is i-d ook altijd geweest in het ontdekken en hypen van potentiële sterren. Een nog onbekende Boy George verklaarde in het derde nummer: 'I think I'm the best thing that ever happened to this world.' Madonna en Sade stonden ver voor hun doorbraak al op de cover. Aan de andere kant publiceerden een hoop beroemd geworden fotografen en stylisten hun eerste werk in i-d.

Een kwartslag gedraaid ziet het logo van i-d eruit als een glimlach met een knipoog, en al twintig jaar knipoogt ieder covermodel. Het zijn meteen de enige twee dingen die er nog precies zo uitzien als in het begin: i-d is inmiddels van obscuur undergroundblaadje uitgegroeid tot een instituut, een nieuwe Vogue, waarin de echte mensen grotendeels plaats hebben gemaakt voor (top)modellen en de Gucci's en Chanels van deze wereld druk adverteren. Zij het dan wel een nog altijd tegendraadse en vernieuwende Vogue.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden