Twingo met shirtreclame voor calculerende junior

Voor een bedrag van 395 gulden per maand, inclusief onderhoud, belastingen en verzekeringen en exclusief benzine, krijgen de eerste vijftig deelnemers aan Junior Lease in maart de beschikking over een gloednieuwe Renault Twingo....

De beginnende automobilisten, allen in de leeftijd tussen 18 en 25 jaar, reageerden op een advertentie-campagne ('Je vader least, dus waarom jij niet?') van een bedrijf in Amstelveen, dat voor het einde van dit jaar nog eens zo'n 450 Twingo's onder de doelgroep hoopt uit te zetten.

De junior-leasers hebben zelf geen geld in hun huur-Twingo hoeven te investeren. Ze zijn door initiatiefnemer Harm Alken geselecteerd aan de hand van een aanvraagformulier, een bijgevoegde pasfoto en een persoonlijk gesprek, zodat de 'kneuzen, jakkeraars of probleemjongeren' uit de vele aanmeldingen konden worden geschift.

De uitverkoren rijders betalen een eigen risico van vijftienhonderd gulden per geval en zijn contractueel verplicht jaarlijks minimaal vijftienduizend kilometer in hun wagen af te leggen. Volgens een berekening van Autokampioen zijn ze met die overeenkomst per maand toch gauw vierhonderd gulden minder kwijt dan de particuliere leaser.

Dat het zo goedkoop kan, ligt aan 'de shirtreclame' op de Twingo's. Een junior-leaser bestuurt namelijk een mobiel billboard voor zogeheten A-merken, waarbij het in principe dus zowel om doperwtjes als dameslingerie kan gaan. Alken in Autokampioen: 'De auto's krijgen op beide flanken reclame, gespoten of in plakfolie. Omdat we een neutrale achtergrondkleur willen, worden onze Twingo's allemaal zwart of wit.

'Met Renault hebben we afgesproken dat wij geen reclame zullen maken die hen commercieel ''bijt'' of op andere wijze schade kan berokkenen. Verder kan reclame voor rookwaren wat ons betreft wel, maar drank weer niet. Drinken en autorijden willen we niet associëren. Alcoholvrij bier zou wèl kunnen.'

WdJ

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.