Tweederde jongeren stelt belang in cultuur

Ruim tweederde van de jongeren van 12 tot en met 24 jaar is geïnteresseerd in cultuur. De rest, vooral laag opgeleide jongens, heeft niets met kunst.

AMSTERDAM - Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van de culturele jongerenorganisatie CJP, ter gelegenheid van haar 50-jarig bestaan. De resultaten worden vanmiddag gepresenteerd op een jubileumbijeenkomst.


Het onderzoek is uitgevoerd door YoungWorks in samenwerking met Motivaction. Op basis van gesprekken met tachtig jongeren en een online enquête onder nog eens duizend jongeren, van vmbo tot universiteit, kwam YoungWorks tot een indeling in vier groepen. Die verschillen in de mate waarin ze van zichzelf al geïnteresseerd zijn in kunst, en de mate waarin ze aan kunst doen.


De prototypische cultuurliefhebber (22 procent) wordt in dit onderzoek de 'ondernemende cultuurfan' genoemd. Hij, of iets vaker zij, kan zich geen leven zonder cultuur voorstellen. De cultuurfan luistert en kijkt naar wat anderen maken, en maakt ook zelf graag kunst.


Lijnrecht tegenover de fans staat de 32 procent jongeren, vooral laagopgeleide jongens, die niets met cultuur hebben, niet om het te doen, niet om eraan deel te nemen. Deze 'honkvaste cultuurmijders' gaan wel eens naar de bioscoop en kijken tv, maar zullen dat niet snel culturele activiteiten noemen, waarmee hun definitie van cultuur ook smal is.


Culturele instellingen zullen de cultuurmijders moeilijk bereiken, terwijl de cultuurfans bijna vanzelf komen (al moet een instelling wel zorgen dat ze haar weten te vinden en dat ze niet naar de buurman gaan). Tussen deze twee staan twee middengroepen. De 'geïnteresseerde toeschouwer' (21 procent) vindt cultuur leuk, maar staat liever niet zelf op het podium. Ze zijn wat ouder, vaak student, en ze lezen bovengemiddeld.


De 'creatieve entertainer' (een kwart) bestaat uit wat lager opgeleide jongeren die vaak nog thuis wonen. Ze hoeven niet zo nodig iets met andermans kunst, maar ze maken het graag, vooral muziek. Uit zichzelf zullen ze niet snel in een theater verzeild raken, maar ze willen best met vrienden mee, of met school.


Onderzoeker Bas Delmee van YoungWorks en CJP-directeur Walter Groenen verwachten dat de culturele sector de resultaten kan gebruiken om aantrekkelijker te worden voor groepen die nu niet worden bereikt. 'Creatieve entertainers' zou je bijvoorbeeld kunnen trekken door ze de gelegenheid geven iets te doen - een Voice of Holland-achtige aanpak zou hen kunnen aanspreken.


Met het onderzoek hebben culturele instellingen een aanknopingspunt voor marketingstrategieën en dat wordt hoog tijd, vindt Groenen. 'Cultuur concurreert met andere vormen van vrijetijdsbesteding en reken maar dat die ook onderzoek doen.'


CJP werd 50 jaar geleden opgericht om jongeren (tot 30 jaar) meer naar cultuur te laten gaan. Zij kregen daarvoor een kortingskaart, de CJP-pas, die nog steeds bestaat. Jongeren krijgen daarmee korting bij culturele instellingen en winkels. Sinds 2008 is CJP in opdracht van het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap ook verantwoordelijk voor de verspreiding van de cultuurkaart onder scholieren.


Staatssecretaris Zijlstra van OCW wil de rijksbijdrage aan die kaart, waarop een tegoed van 15 euro staat, na 2012 stopzetten. CJP bereidt een doorstart voor, in samenwerking met private partijen. Maandag, tijdens de behandeling van de cultuurbegroting, bleek Zijlstra vol lof over het CJP-voorstel om scholieren btw-vrijstelling te geven als ze bijvoorbeeld een museum of een theatervoorstelling bezoeken. Vandaag tekent CJP een convenant met de cultuursector over de cultuurkaart.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden