Nieuws Restwaarde elektrische auto's

Tweedehands elektrisch doet het beter dan benzine: de afschrijving van de e-auto wordt de laagste van alle auto’s

Uit een nieuwe studie blijkt dat het wel goed zit met de restwaarde van e-auto’s. Vanaf 2025 zal de afschrijving op elektrische auto’s al lager zijn dan die op vergelijkbare benzinewagens.

Hyundai Ioniq Beeld .

Lange tijd was het een van de grote onzekerheden in het leven van bezitters van elektrische auto’s: hoe hoog is de restwaarde als ik hem straks verkoop? Doordat niet duidelijk was hoe de accu – veruit het duurste onderdeel van de wagen – zich zou houden na een paar jaar intensief gebruik, liet de inruilwaarde zich lastig bepalen. Maar er is goed nieuws, melden economen van ING in een studie naar de restwaarde van e-auto’s: in 2025 zal de afschrijving van dit type auto lager zijn dan die van vergelijkbare benzine- of dieselwagens.

Wie volgend jaar een e-auto koopt, krijgt er na vijf jaar waarschijnlijk meer voor terug dan wanneer was gekozen voor een vergelijkbare benzine of diesel. Deze hogere restwaarde kan een belangrijke bijdrage leveren aan de verdere groei van elektrisch rijden, zegt sectoreconoom en opsteller van het rapport Max Erich. ‘Leaseprijzen dalen als een auto minder afschrijft. Dat helpt e-auto’s in de concurrentie met benzine- en dieselwagens.’

De beste elektrische auto’s van dit moment
Welke elektrische auto u moet kopen? Nu het aanbod groeit, wordt het lastiger de juiste keuze te maken. Met dit hulpmiddel vindt u de perfecte elektrische auto. Of lees hier waar we staan in de ontwikkeling van de elektrische auto.

Na vijf jaar gebruik zullen elektrische auto’s 40 tot bijna 50 procent waard zijn van het bedrag dat op het bordje in de showroom stond vermeld. Dat is beter dan hun benzinebroeders, die na vijf jaar gemiddeld nog maar 35 tot 42,5 procent van de oorspronkelijke waarde hebben. En al helemaal beter dan diesels, die nog maar 27,5 tot 35 procent opleveren.

Flink bereik

Dat e-auto’s het steeds beter doen op de occasionmarkt komt ook doordat er meer en meer worden verkocht met een flink bereik, van 400 kilometer of meer. ‘Dat zijn nu vooral auto’s van de zaak’, zegt Erich. ‘Dit onderzoek laat zien dat dit type auto over vijf jaar ook als occasion populair zal zijn onder consumenten.’ De vraag naar deze auto’s zal straks naar verwachting groter zijn dan het aanbod. Ook dat stuwt de prijs.

Leasemaatschappijen waren soms huiverig e-auto’s te kopen vanwege de onzekere occasionprijzen. Juist leasebedrijven opereren op de zakelijke markt, waar restwaarde van groot belang is, omdat die een flink deel van de gebruikskosten bepaalt. Eventuele accuzorgen lijken dus niet nodig, blijkt uit ervaringen met bijvoorbeeld Tesla’s en de Nissan Leaf, e-auto’s die al langer op de markt zijn. Accu’s van deze modellen blijken in de praktijk relatief langzaam in te boeten op laadcapaciteit. Nissan denkt zelfs dat accu’s twee decennia mee kunnen, langer dan de levensduur van de meeste brandstofauto’s.

Dankzij de lage gebruikskosten van een e-auto (elektriciteit is goedkoper per kilometer dan fossiele brandstof, en onderhoud is voordeliger doordat een e-auto veel minder slijtagegevoelige bewegende delen heeft) zullen consumenten over een paar jaar daarom vermoedelijk liever een e-auto kopen dan een benzine of diesel, aldus Erich van ING.

Tesla Model S

Nu gaat de waardevermindering van e-autos veelal nog sneller dan die van benzinebroeders, aldus sectoreconoom Erich, maar minder snel dan die van diesels. ‘We zien echter wel verschillen op basis van actieradius. Gebruikte e-auto’s met een hogere actieradius, zoals de Tesla Model S, houden hun waarde nu al beter dan benzinewagens.’

Gunstig is ook dat het aanbod groeit. De nieuwste modellen als de Tesla Model 3 en de VW ID3 die volgend jaar verschijnt, gaan richting de 400 kilometer op een acculading. Deze auto’s kosten bovendien niet veel meer dan vergelijkbare benzineversies. Er komen ook meer kleintjes: dinsdag presenteerde Opel in Duitsland de elektrische Corsa, die 330 kilometer ver komt en in Nederland vermoedelijk rond de 30 duizend euro gaat kosten.

Nederland loopt op elektrisch gebied voorop in Europa. Dankzij fiscale stimulering en een wijdvertakt openbaar laadnetwerk, hebben veel automobilisten hier het elektrisch rijden al omarmd. Duitsland lijkt na een kwakkelende start bezig met een inhaalslag. Ook Noorwegen en Groot-Brittannië bevinden zich in de voorste linies.

Een greep uit elektrische auto’s als occasions.

Wat is de occasionprijs van een...

Nissan Leaf uit 2016 – circa 50.000 km op teller: nieuwprijs: 38.616 euro, te koop voor 18.500 euro

BMWi3 uit 2016 – circa 50.000 km op teller: nieuwprijs: 44.157 euro, te koop voor 26.000 euro

Hyundai Ionic uit 2016 – circa 50.000 km op teller: nieuwprijs 31.495 euro, te koop voor 22.000 euro

Renault Zoe uit 2016 – circa 50.000 op teller: nieuwprijs 23.000 euro te koop voor 13.700 euro

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden