Tweedehands auto's zijn lucratieve handel

Wat? Auto's


Waar vandaan? Nederland


De export van auto's is naar een recordniveau gestegen.


Ja, die Duitsers doen het goe...


Niks Duitsers. Nederlanders. De Nederlandse export van auto's is nog nooit zo hoog geweest deze eeuw. Wij exporteren steeds meer auto's, en de groei is heel wat sneller dan de groei van de Duitse export.


Zijn dat dan allemaal Mitsubishi's uit Born?


Nee, die zijn niet meegeteld. Het gaat om gebruikte auto's; die gaan steeds vaker de grens over. Goede handel, man. Vorig jaar verkochten we er 274 duizend, 40 procent méér dan in 2010. En in de eerste zeven maanden van dit jaar is er alweer 29 procent meer. Op dus naar de 360 duizend.


Waar gaan ze heen?


De meeste gaan naar Oost-Europa. Daar staan Nederlandse auto's goed aangeschreven. De wegen zijn hier goed, en het onderhoud voorbeeldig, dus een tweedehandsje uit Oldenzaal is nog een stuk beter dan een uit Plovdiv.


Dus Nederlanders raken niet alleen zijn banen kwijt aan Roemenen en Polen, maar ook hun auto's.


Ja, en hun belasting. Want die groei van de handel komt door de ruimhartigheid van de belastingdienst. Je krijgt van de belasting vaak duizenden euro's terug als je een gebruikte auto exporteert.


Hoe dat zo?


Nederland heft een flinke belasting op auto's, de BPM (Belasting Personenvoertuigen en Motorrijwielen). Sinds 2007 kan een deel van die belasting worden teruggevraagd als de auto wordt uitgevoerd. Dat geldt alleen voor auto's van na oktober 2006. En daarvan wordt op enorme schaal gebruik gemaakt. Vooral leasebedrijven zijn enthousiaste gebruikers van de regeling. Een doorsnee leasecontract loopt vier jaar, en daarna gaan de meeste afdankertjes naar het buitenland.


Handelaren zijn er tuk op. VWE, een bedrijf dat formaliteiten voor deze handel faciliteert, heeft op zijn website een voorbeeld staan, gericht op handelaren. Koop een auto voor 9.500 euro, verkoop hem voor 8.300 euro en maak toch winst! Want de belastingdienst betaalt 2.000 euro.


Wat kost dat de schatkist?


Het Ministerie van Financiën kan dat niet zeggen. Maar laten we zeggen dat de helft van de geëxporteerde auto's in de regeling vallen (een zware onderschatting), en dat er gemiddeld 1.500 euro van de BPM wordt terugbetaald. Dan ging er vorig jaar al om 195 miljoen, en dit jaar kan het zomaar 260 miljoen worden. Daarvan rijden Roemenen en Polen goedkope auto's. Misschien zelfs Grieken.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden