Tweede Kamer pleit tegen beboeten ov-reizigers met abonnement

Na een oproep van consumentenorganisaties om te stoppen met het beboeten van ov-reizigers met een abonnement die vergeten zijn om in te checken, vindt nu ook een meerderheid van de Tweede Kamer dat daaraan een eind moet komen.

Beeld ANP

Regeringspartijen VVD en PvdA willen dat staatsecretaris Wilma Mansveld (Vervoer) afspraken maakt met vervoersbedrijven om het opleggen van boetes tegen te gaan omdat abonnementhouders nooit zwartrijders kunnen zijn. Ze hebben hun reisrecht al afgekocht en voldoen daarmee aan de wettelijke eisen, zo is de redenering.

Mansveld is al aan de wens tegemoet gekomen, zei een woordvoerster van haar ministerie donderdag in een reactie op de oproep. Al 'lange tijd geleden' is met de vervoersbedrijven overeen gekomen 'dat ov-jaarkaarthouders geen boete krijgen wanneer zij incidenteel vergeten in te checken.'

Die afspraak gaat de Consumentenbond en reizigersorganisatie Rover, die de kwestie juridisch lieten onderzoeken door adviesbureau ARAG, niet ver genoeg. Het gaat om het principe dat 'afgekocht reisrecht' altijd toereikend is voor het maken van een reis met het openbaar vervoer. Dus is er sprake van een geldig vervoersbewijs, niet alleen bij jaarkaarthouders maar ook bij reizigers met een maandabonnement of een speciaal weekendabonnement.

Klachten

Rover kreeg vorig jaar 65 klachten van abonnementshouders die een boete kregen opgelegd omdat ze vergeten waren in te checken. Veel klachten betroffen het Haagse vervoersbedrijf HTM en Connexxion. Ook bij de NS gebeurt het incidenteel, zegt Rover, ook al heeft dat bedrijf officieel een 'coulancebeleid' en krijgen reizigers hun geld altijd terug.

Volgens Rover zijn reizigers met een abonnement die vergeten in te checken nu te vaak afhankelijk van de al dan niet welwillendheid van een controleur. 'In een overvolle bus waar mensen proberen snel een zitplaats te bemachtigen wordt nog wel eens het incheckpiepje gemist of een andere vergissing begaan.' VVD-Kamerlid Betty de Boer: 'Kaarthouders zijn je trouwste klanten. Die kunnen toch niet worden overgeleverd aan de willekeur van een controleur?'

Vervoersbedrijven beklemtonen dat alle reizigers moeten inchecken. Bij de NS heeft dat ook als voordeel dat reizigers geld terug kunnen vorderen bij een bepaalde vertraging, zegt een woordvoerder van dat bedrijf. Voor de vervoersbedrijven geeft het inchecken ook belangrijke informatie over vervoersstromen.

Volgens Rover zijn de vervoersbedrijven meer geld kwijt aan het afhandelen van terechte klachten van abonnementshouders en verschilt het van vervoerder tot vervoerder of reizigers wel het hele boetbedrag terugkrijgen. Het vergeten in - of uit te checken leverde vervoersbedrijven vorig jaar te samen 16 miljoen euro inkomsten op.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden