Tweede dag Le Guess Who?: verloren meesterwerken van Ed Askew en Linda Perhacs

De tweede dag van Le Guess Who? beginnen we in de Janskerk waar achter elkaar twee folk-artiesten optraden die met elkaar gemeen hebben dat ze meer dan veertig jaar geleden een plaat uitbrachten die al snel in vergetelheid raakten, om in de jaren negentig als een verloren meesterwerk te worden gekoesterd: Ed Askew en Linda Perhacs.

Ed Askew Beeld Jelmer de Haas

Ed Askew maakte in 1968 Ask The Unicorn voor het vooral in freejazz gespecialiseerde ESP Records, hij nam er ook een tweede album voor op, dat pas drie decennia later zou verschijnen.

De Californische Linda Perhacs bracht haar Parallelograms uit in 1970, de originele versie doet inmiddels enkele duizenden euro's, maar gelukkig is de plaat die je best de vrouwelijke tegenhanger van Van Morrisons Astral Weeks kunt noemen sinds eind jaren negentig regelmatig opnieuw uitgebracht.

Goed, twee bijzondere namen dus, en beiden maakten de verwachtingen waar. Askew, die eerder dit jaar een plaat met oude en nieuwe liedjes uitbracht blijkt een wat broze man van in de zeventig die zich met piano, viool en gitaar laat begeleiden. Soms melancholiek als een Bill Fay en dan weer theatraler alsof de vader van John Grant op het podium staat. Heel mooi hoe zijn liedjes soms tegen het sentimentele aan lijken te komen, maar daar toch steeds net voorbij scheren.

 
Parallelograms uit in 1970 is de plaat die je best de vrouwelijke tegenhanger van Van Morrisons Astral Weeks mag noemen

Troostrijke muziek
Prachtige omgeving ook in die mooi uitgelichte kerk, waar even later Linda Perhacs haar Nederlandse podiumdebuut maakt. Ze heeft twee zangeressen meegenomen die haar bijstaan in prachtige liedjes als Chimacum Rain en Parallelograms. Ze vertelt ook aan nieuw materiaal te hebben gewerkt, dat soms een beetje teveel aan Enya doet denken, maar dan herneemt ze zich met haar band weer. Een trotse oma zit daar op het podium, en ze speelt troostrijke muziek.

Snel door naar de andere kant van de stad waar in De Helling Ty Segall een hele avond zijn favoriete garagebands presenteert. Zelf houdt hij het dit keer rustig, hij speelt er het hele akoestisch getoonzette album Sleeper dat hij eerder dit jaar uitbracht. Geen favoriet hier, soms een beetje suf zelfs, maar die mening moeten we langzaam herzien. Met band brengt Segall live meer dynamiek aan en komen de liedjes tot leven. Wat een veelzijdig artiest is die Segall toch. Jammer dat hij zijn andere project van dit jaar Fuzz (allesverzengende stonerrock) niet op Le Guess Who? kan brengen, maar wat worden we blij van zijn versie van Love's Live And Let Live aan het slot.

 
Een trotse oma zit daar op het podium, en ze speelt troostrijke muziek
De uitgelichte Janskerk tijdens het optreden van Linda Perhacs Beeld Jelmer de Haas

Hypnotiserend
We blijven in De Helling en moeten dus de misschien wel beste psychrockbands van het moment missen: The Black Angels. De berichten vanuit het grote Tivoli klinken enthousiast en tijdens White Fence in De Helling krijgen we ook een beetje spijt. Tim Presley zet met zijn band een goede sound neer, steeds neigend naar 60's garagerock, maar wat hindert is het ontbreken van echte liedjes met refreintjes. Het dreint lekker, en klinkt op den duur hypnotiserend maar na afloop blijkt er geen liedje te zijn blijven hangen.

Ook niet van het snoeihard spelende duo Magnetix dat na hen door Segall is uitverkoren. Gaandeweg zien we hoe het optreden ontaardt in kakofonie. Fascinerend hoe dit duo met gitaar en drums de rock 'n roll cliché's eerst omarmt en dan langzaam sloopt. Compromisloos en ruig, en wie een beetje behept is met het werk van Segall, begrijpt zijn keuze.

The Black Angels Beeld Jelmer de Haas
 
White Fence dreint lekker en klinkt op den duur hypnotiserend, maar na afloop blijkt er geen liedje te zijn blijven hangen
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden