Twee SUV's: welke wint?

En hoppa, weer twee nieuwe SUV's in een overvol segment: Skoda Kodiaq en SsangYong XLV. Wat voegen ze toe en welke wint?

De Skoda Kodiaq.

'NEE, we zijn er nog niet en NEE, jullie krijgen ook nog geen ijsje.' Vader of moeder zal in de Skoda Kodiaq meer indruk maken op, althans harder binnenkomen bij de dreinende koters op de achterbank dan in andere auto's. Want in Skoda's SUV kan de stem van de bestuurder versterkt worden doorgegeven via de speakers achterin.

Het is maar een van de vele 'slimmigheidjes' waarop Skoda - lijfspreuk: 'simply clever' - prat gaat. Een aantal daarvan kenden we al van andere modellen, zoals de bagageruimteverlichting die uitneembaar is en dan een zaklamp wordt, en het ijskrabbertje aan de binnenkant van de tankklep, maar de Kodiaq heeft er weer een paar bij. Onder meer plastic beschermstrips die uitklappen als de deuren worden geopend en zo schade aan de eigen auto en die van anderen voorkomen en een paraplu in beide voorportieren. En nog wat ruzie- en vervelingspreventiemiddelen voor het kroost achterin: zijflappen aan de achterste hoofdsteunen die het slapende hoofd behoeden voor zijdelings wegzakken op de schouder van broer/zus en houders voor hun tablets achter aan de voorste hoofdsteunen.

Met de Kodiaq begeeft ook het Tsjechische merk zich in het immens populaire segment van de Sports Utility Vehicles (SUV's). Skoda's concerngenoten Volkswagen en Seat gingen al voor met de Tiguan en de Ateca, waarmee de Kodiaq het platform deelt en er zijn duidelijk uiterlijke gelijkenissen. De Skoda is wat langer dan de andere twee, maar onderscheidt zich pas echt door de binnenruimte. Met zijn lengte van 4,70 meter is de Kodiaq geen echte reus als de Audi Q7 of de Volvo XC90, maar hij benadert de binnenruimte van dit soort über-SUV's wel.

(Tekst loopt door onder de graphic)

Gereden: Skoda Kodiaq

Motoren:
- Benzine 1,4 liter turbo, 125 en 150 pk, 2 liter, 180 pk
- Diesel 2 liter, 150 en 190 pk. Keuze uit handgeschakelde 6-versnellingsbak en 6- of 7-traps automaat

Behalve de lichtste 1,4 liter zijn alle versies leverbaar met vierwielaandrijving.

Prijs: vanaf 28.990 euro

Riant

Voorin zit je prima, de beenruimte voor de achterpassagiers is riant te noemen. De achterbank is over een lengte van 18 centimeter te verschuiven en ook als die in de achterste stand staat, is de bagageruimte enorm. Met de rugleuning neergeklapt ontstaat een ruimtezee van 2.065 liter. Een derde zitrij is optioneel, maar daar kunnen, zoals gebruikelijk, eigenlijk alleen kinderen zitten. Opbergruimte er is ook meer dan voldoende. Blik heeft ze niet geteld, maar gelooft Skoda waar het trots meldt dat er 27 kastjes, vakjes, netjes en beker/flessenhouders in de Kodiaq te vinden zijn.

Het interieur is prima afgewerkt, al zijn de glimmend zwarte plastic panelen met houtnerfmotief op het dashboard en de portieren wat Blik betreft een tikje te nepsjiek. Er is een prima infotainmentsysteem met een haarscherp aanraakscherm dat snel reageert. Rijhulp- en veiligheidsvoorzieningen zijn er, sommige tegen meerprijs, volop. Een greep: adaptieve cruisecontrol, stadsremhulp, tussen-de-lijntjes-houder, 360-gradencamera. En trailer assist, dat helpt met aanhanger achteruit de bocht om te gaan. Erg handig op de camping.

Gelukkig zijn veel functies ook nog met fysieke knoppen te bedienen, want het juiste symbool vinden én raken op een beeldscherm valt, zeker op wat slechtere of bochtige wegen, vaak niet mee. Voor de duidelijkheid: dat geldt voor alle auto's, want we willen er niet mee hebben gezegd dat de Kodiaq oncomfortabel is. Integendeel. De vering is aan de stevig kant, maar niet zo hard dat het hinderlijk wordt. En de motoren - Blik reed de handgeschakelde 1,4 liter benzine en de 2 liter benzine en diesel met automatische bak - doen mooi stil hun werk.

Dus voor wie valt voor SUV's en wie veel ruimte en vrede wil op de achterbank tegen een schappelijke prijs, heeft Skoda een sterke troef in handen. Alleen nog even wachten, want de Kodiaq staat pas in maart in de Nederlandse showrooms.


SsangYong

SsangYong waagt zich (weer) op de Nederlandse markt. De auto's zijn minder lelijk dan eerst, maar verfijnd? Nee.

U kent SsangYong niet? Dan heeft u nog nooit met een paardentrailer gereden. Het merk is namelijk een tijdje niet meer te koop geweest in Nederland, maar in sector man en paard staat het merk nog volop in de aandacht. Vooral de modelletjes Korando en de Rexton staan erom bekend geen krimp te geven bij het trekken van een volle trailer en erg duur zijn ze niet, want Koreaans.

SsangYong was tot 2011 te koop in Nederland. Toen kukelde importeur Kroymans om en bleef alleen de reputatie van het merk achter. Want dat had beslist een naam: het waren met afstand de lelijkste eendjes op de weg. Het oude model van de Rodius bijvoorbeeld. Bekijk gerust de afbeeldingen op internet: de auto had een dakkapel achterop waar menig Belgische huizen-doe-het-zelver zich voor zou schamen.

Dat je er een elftal in kon vervoeren (mits de keeper reed) was nog geen excuus het ding te kopen. En dat gold voor de meeste modellen.

Inmiddels heeft de Belgische auto-importeur Alcopa besloten het weer te wagen. Er zijn nu zes modellen op de markt, waarvan de XLV het meest recente is. De auto's zijn weer een paar jaar verder en het design ervan is beslist opgeknapt. De eerder genoemde Rodius is nog geen schoonheid, maar ze zullen je er niet meer om nawijzen. (Aan de BMW X6 zijn we ook gewend geraakt.)

(Tekst loopt door onder de graphic)

Gereden: Ssang Yong XLV 2WD

Motor: 1.6 liter, benzine, 128 pk. handgeschakeld

CO2: 165 g/km volgens opgave

Verbruik: 7,1 l/100km (volgens boordcomputer 7,6 l/100km)

Prijs: vanaf 29.050 euro (diesel vanaf 29.500 euro)

Bagageruimte

XLV staat voor eXciting Lifestyle Vehicle waar dat exciting precies vandaan komt, weten we niet. De auto is een verlengde versie van de Tivoli, een SUV in het B-segment: de XL-versie ervan is de XLV geworden en hij begeeft zich in het C-segment, samen met bijvoorbeeld de Kia Sportage.

Het verschil tussen de Tivoli en de XLV spitst zich toe op de achterkant, want de ruimte tussen de wielen van beide uitvoeringen bleef hetzelfde. De extra 25 centimeter is achter het achterwiel geplakt. Dat betekent een joekel van een bagageruimte. De firma claimt een groei van 423 liter (Tivoli) naar 720 bij de XL-variant. (SsangYong speelt hier vals: gemeten is de ruimte tot aan het dak, waar tot aan de rugleuning gebruikelijk is.)

Wat uiterlijk betreft kunnen we van de geteste zwartgelakte auto zeggen dat-ie nors overkomt. In de filmpjes doet de witte het een stuk beter, maar een lachebekje is het niet: een groot glimlogo op de neus, ongezellige 'privacyramen', harde ledverlichting en vierkante ramen die in de jaren zeventig best populair waren onder Fiat-eigenaren (denk Fiat 131).

En hoe rijdt deze stads-SUV? Eerlijk, het gaat best, maar het woord verfijning hoeven we niet op te zoeken in het Koreaanse woordenboek. We reden de benzineuitvoering die niemand gaat kopen in dit land en vonden dat de demping van het onderstel beter kan, we leunden enigszins de bochten door en hoorden tijdens de snelwegritten een geluid dat we al bijna waren vergeten: windgeruis.

Het interieur bevat ook een woord dat in autorecensies een vergeten groente is: goedkoop plastic van de soort lelijk, hard en ongezellig. Het zit onder de armleggers en de deurhandels zijn er ook van gemaakt. Goed, het zijn maar details. Zoals het treiterdeuntje dat klinkt zodra je de deur opent, het ontbreken van fraaie instapverlichting, maar het zijn wel de details waar elders in de autoindustrie hele afdelingen wekenlang over vergaderen en die de gebruikservaring van een moderne auto wel degelijk beïnvloeden. Het is het verschil tussen een viersterrenhotel en een jeugdherberg.

Wat verder opviel: de benzinemotor is eigenlijk niet sterk genoeg voor deze auto en dat leidt tot zinloos motorgeweld en een wat hoger benzinegebruik dan het boekje zegt: de 7,2l/100km haalden we niet, het werd eerder 7,6 of 8,1 op sommige ritten. Bij de dieseluitvoering wordt dus juist de trekkracht - vooral bij lage toeren geroemd, en inderdaad, dat is precies de versie die u straks voor de paardentrailer uit ziet snellen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden