Twee producten voor één klant wordt Oxxio administratief te veel
Nienke Kamsma uit Amsterdam heeft inmiddels voor 20,25 euro aan aangetekende brieven gestuurd aan het energiebedrijf Oxxio. Dit was nodig omdat Oxxio haar blijft achtervolgen met een onbetaalde rekening van 52,67 euro....
Veel effect hebben de brieven niet en de sfeer wordt grimmig. Oxxio schakelt een incassobureau in. Een klacht die Kamsma op haar beurt indient bij het energiebedrijf biedt geen soelaas. Ten einde raad schakelt Kamsma in augustus Op=Op in. Als medewerkster van een bureau voor schuldhulpverlening kan zij het niet langer aanzien hoe een energiebedrijf als Oxxio zijn klanten met een incassobureau op kosten jaagt. De rekening van Kamsma is in juli van dit jaar al opgelopen tot 117,18 euro.
Ook Op=Op stuit aanvankelijk op een dichte deur. Het verzoek van Op=Op belandt via de afdeling persvoorlichting in het automatische klachtensysteem. Binnen tien dagen krijgen we antwoord, zo licht een telefoniste het protocol toe. Dat antwoord komt echter niet, zodat wij opnieuw navraag moeten doen.
De zaak is ingewikkeld, meldt Oxxio uiteindelijk. Klant Kamsma had twee klantnummers, een voor gas en een voor elektriciteit. Het bedrag van 52,67 euro was binnengekomen onder het klantnummer voor stroom, terwijl het de gasrekening betrof. Oxxio stortte vervolgens dit bedrag weer terug, omdat Kamsma voor haar stroom te veel geld betaald had. ‘Wij hebben niet gezien dat het om dezelfde klant ging’, zegt een woordvoerder. ‘Dat is onhandig.’ Om die reden veegt Oxxio de vordering van het incassobureau van tafel. Maar de resterende 52,67 euro wil het energiebedrijf graag alsnog terug.
Mager, vindt Kamsma het aanbod. ‘Moet ik opdraaien voor de administratieve puinhoop bij Oxxio? Ik heb kosten gemaakt met aangetekende brieven. Ik ga ze bellen.’ Met succes, want Oxxio brengt de portokosten in mindering op de openstaande rekening.