Twee (negatieve) records achter elkaar, en het wordt alleen maar erger: vier vragen over fileleed

Met in totaal 889 kilometer file was het maandagochtend de drukste ochtendspits van het jaar op de Nederlandse wegen. Lang hield dat record niet stand: dinsdagochtend meldde de ANWB dat er 894 kilometer file stond. Rond Rotterdam en Utrecht staat het verkeer het vaakst vast.  Vier vragen over fileleed.

Beeld Frank Schallmaier / Hollandse Hoogte

Waar komen al die files vandaan?

Half september tot half december geldt als de drukste periode op de Nederlandse wegen. In die drie maanden staat 35 procent van het jaarlijkse aantal files. November is de drukste maand vanwege het slechte weer: het regent vaak en het is grotendeels donker tijdens de ochtend- en avondspits. 'Automobilisten voelen zich wat minder op hun gemak als het regent omdat het zicht afneemt en de remweg toeneemt', zegt Patrick Potgraven van de VerkeersInformatieDienst. 'Daarom nemen ze meer afstand en daardoor passen er minder mensen op de weg. Het heeft er dus niets mee te maken dat mensen niet kunnen rijden in de regen en ongelukken veroorzaken.' In oktober viel het mee met de files ten opzichte van vorig jaar, omdat het beter weer was. 'Maar nu maken we een aantal regenspitsen mee en dan krijg je toch weer files.'

Staan er meer files dan vorig jaar?

'De situatie op de weg is niet erger dan vorig jaar, maar wel erger dan voorgaande jaren', vertelt Potgraven. Hij signaleert dat er vorig jaar door de economische groei 2,5 procent meer kilometers zijn gereden dan het jaar daarvoor. Het gaat daarbij niet alleen om mensen die al een auto hebben, er komen ook steeds meer auto's bij. 'Door die drukte vinden er meer ongelukken plaats, die ook weer zorgen voor files', zegt Dennis Mooij van de ANWB Verkeersinformatie. Met wegwerkzaamheden hebben de files overigens niks te maken. 'Die vinden meestal 's nachts plaats.' Potgraven: 'Er zijn dit jaar niet meer wegwerkprojecten dan andere jaren.'

Wat kun je er tegen doen?

Potgraven spreekt van de vier B's tegen files: extra wegen bouwen of bestaande wegen verbreden, maatregelen nemen om het bestaande asfalt beter te benutten, rijden in de spits beprijzen of balen. Dat laatste is volgens Potgraven het beste middel tegen files. 'Daardoor gaan mensen thuiswerken of dichter bij hun werk wonen en zitten ze minder lang in de auto. Op die manier nemen de files af. Files zijn dus niet alleen de kwaal, maar ook het medicijn.'

Is er zicht op verbetering?

Nee. Het wordt de komende jaren niet minder, alleen maar erger. 'Dan ga ik ervan uit dat de economie verder aantrekt en de welvaart ook. Mobiliteit is een welvaartsziekte', zegt Potgraven. Een economische crisis zou het fileprobleem kunnen oplossen. 'Maar dan is het middel erger dan de kwaal.' Ook Mooij van de ANWB ziet het de komende tijd somber in. 'We hebben nog niet eens sneeuw gehad. Dan wordt het nog veel drukker.' Als tip geeft hij de route checken voor je de weg opgaat. 'Je kunt zeggen: ga eerder weg, maar op een gegeven moment moet je midden in de nacht vertrekken om 's ochtends de files voor te zijn.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden