Twee minuten lol op het water in plaats van de file

Steeds meer forensen in de regio Rotterdam omzeilen de spits en besparen kilometers dankzij de Watertaxi, Fast Ferry, Aqualiner en Waterbus. 'Het gaat in een rechte lijn van A naar B en je hebt geen verkeerslichten.'

ROTTERDAM - 'En dan is er in de regio Rotterdam nog vertraging door een loshangende afsluitbalk op de Van Brienenoordbrug. Door een uitgelopen spoedreparatie staat er zeven kilometer file vanaf knooppunt Ridderkerk.'


Dat de werknemers van baggeraar Van Oord nog steeds met forensenleed kampen, is hun eigen schuld. Ze hadden hun auto ook aan de zuidkant van de brug kunnen parkeren en per watertaxi kunnen oversteken naar hun hoofdkantoor, pal naast de Van Brienenoordbrug. Vele tientallen werknemers doen dat sinds ruim een jaar, net als het personeel van navigatiespecialist Alphatron, scheepsbouwer IHC Merwede en staalbouwer Hollandia.


'Het is voor mij enkele reis tien kilometer korter en ik sta nooit meer vast op de Van Brienenoord', zegt Carla Rijnberk, terwijl de Watertaxi haar van Van Oord terugbrengt naar haar auto. 'Ideaal dus, en het is nog gratis ook.' Haar werkgever betaalt de overtocht, de gemeente het abonnement voor de parkeergarage.


Voortgedreven door twee 6-cilindermotoren van elk 190 pk met waterjet doorklieft de geel-zwarte watertaxi met vijftig kilometer per uur het water tussen de Van Brienenoordbrug en De Kuip. 'Het gaat in een rechte lijn van A naar B en je hebt geen verkeerslichten', roept schipper Ger de Waard boven de ronkende motoren uit, met een scherpe bocht de Belgische olietanker Somtrans XXVI passerend. Als hij Carla Rijnberk en enkele collega's heeft afgezet bij de Piet Smitkade, keert hij meteen weer om.


Steeds meer forensen en bedrijven hebben de laatste jaren in de regio Rotterdam de boot ontdekt als vervoermiddel. Het aantal haltes en netwerken breidt nog steeds uit, alle exploitanten zien het aantal passagiers groeien.


De Fast Ferry is de snelle waterverbinding van Hoek van Holland naar de Maasvlakte. Werknemers in het Europoortgebied omzeilen zo de drukke A15. Jaarlijks nemen 60 duizend reizigers de ferry, geëxploiteerd door bus- en metrobedrijf RET.


De Waterbus en de Aqualiner (beide van rederij Doeksen en vervoerder Arriva) turfden vorig jaar samen 1,5 miljoen reizigers, de helft forensen, de helft dagjesmensen. De Waterbus vaart van Rotterdam naar Dordrecht, Sliedrecht, Papendrecht en Gorinchem, de fiets mag gratis mee. De Aqualiner pendelt als snelle veerdienst binnen Rotterdam van de Erasmusbrug via Katendrecht naar de RDM-campus van Heijplaat, waar honderden studenten en werknemers moeten zijn.


De RDM-campus wordt vanaf 1 maart nog beter bereikbaar als er in de ochtend- en avondspits een Watertaxi gaat varen vanaf de Merwe-Vierhavens aan de noordkant. Deze verbinding is een proef van drie maanden - parkeren aan de noordoever is gratis, maar gebruikers moeten een abonnement kopen voor de shuttle.


Jan van der Tempel, directeur van Ampelmann, is enthousiast. Het bedrijf bouwt op de RDM-campus systemen om op zee veilig te kunnen overstappen. 'De watertaxi is snel, handig én twee minuten lol in plaats van file', zegt hij. 'Ons hoofdkantoor zit in Delft, veel personeel komt uit de noordkant. Het is een hele tour om op de campus te komen. Dankzij de boot bespaar je retour 25 kilometer. Je moet anders door de Beneluxtunnel, over de A15 en om alle havenarmen heen. Het scheelt op rustige tijdstippen een kwartier reistijd, maar ik heb er ook wel drie uur vast gestaan. Hopelijk wordt het een groot succes en komt er ook buiten de spits een verbinding.'


VVD-wethouder Jeannette Baljeu (haven en vervoer) is enthousiast over weer een nieuwe waterverbinding. 'De bedrijvigheid in de oude stadshavens neemt toe. Vervoer over water is zowel voor ondernemingen, bewoners en bezoekers van Rotterdam interessant. Doordat bedrijven abonnementen afnemen is het mogelijk om uit te breiden. Maar het effect is dat mensen zich ook privé vaker over het water gaan verplaatsen.'


Op de watertaxi van schipper Ger de Waard is het spitsuur geworden, terug richting de parkeergarage. Drie boten varen af en aan. 'Alleen bij dichte mist en ijsgang kunnen we niet varen, omdat we geen radar hebben', zegt hij. 'Dan gooi ik 's ochtends vroeg een sms-bom uit om iedereen te waarschuwen. Als er 's middags plotseling dichte mist is, regelen we busjes.'


Prima geregeld, vindt Max Mattijs, databasemanager bij Alphatron. 'Je moet alleen rekening houden met de vaartijden. Als je een vrije middag neemt of je moet 's ochtends eerst naar de dokter...'


De Waard: 'Dan mis je de boot.'


Ger de Waard schipper watertaxi

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden