Twee miljoen rijken kunnen zich alles permitteren

Kort na de aanslagen in New York contracteerde de Amerika-specialist Jan Doets 25 kamers in het Waldorf Astoria, normaliter een van de duurste hotels ter wereld....

Toen hij zijn handtekening zette, dacht hij: 'Jan, waar begin je aan?' Maar de belangstelling was enorm. 'Ik wou dat ik honderd kamers had gehad, maar ik kon er niets meer bij krijgen.'

Veel Nederlanders - Doets spreekt van 'een gigantische groep' - kan zich dure vakanties veroorloven en doet dat ook. Volgens het CBS is er een groep van ruim twee miljoen Nederlanders met een netto-inkomen van ruim 2700 euro per maand of meer.

Ze gaan veel vaker naar het buitenland, dan het gemiddelde gezin en geven daaraan ook een veel hoger bedrag uit: 737 euro per persoon, tegen 687 euro gemiddeld, zegt onderzoeker Theo van Miltenburg.

Veel reisorganisaties hadden altijd een zekere gêne om voor de hoge inkomens aparte reizen te organiseren. Maar nu de reismarkt door de recessie en de dreigende situatie in Irak aan het inzakken is, komen ze tot inkeer. Ze zoeken het in inkomens die ongevoelig zijn voor een recessie.

Doets' dochter - ze is de eigenlijke directeur van het bedrijf - heeft het programma Elske's de Luxe Choice gelanceerd. Holland International (TUI) heeft het superluxe Stars, OAD jaagt met zeer luxe reizen op dezelfde doelgroep en dan zijn er nog bedrijven als Global Travel die privé-eilanden verhuren.

De aanbieders komen niet alleen uit die hoek. Er zijn bedrijven die limousines met chauffeur verhuren en bedrijven die op vakantie een oppas kunnen leveren, ook voor huisdieren.

De doelgroepen zijn niet de echte miljonairs, maar vooral de tweeverdieners met de hogere inkomens, of de directeur van een flink bedrijf, en ook hoge ambtenaren. Commercieel gezien beschouwt Doets ze als 'een verwaarloosde groep'. Vrije tijd is voor hen een kostbaar goed. Ze willen in hun vakantie genieten van luxe en veel persoonlijke aandacht. Hun leeftijd ligt globaal tussen de 35 en 60 jaar, zegt Cécile Smeets van de Jaarbeurs in Utrecht.

De Jaarbeurs heeft besloten voor die groep in september een eigen manifestatie te houden. In de Beurs van Berlage in Amsterdam. Onder meer vanwege de ambiance. Smeets verwacht zo'n tienduizend mensen van het type dat niet terugschrikt van een toegangsprijs van 17,50 euro.

Jan Doets - die niet meer meedoet aan de 'gewone' Vakantiebeurs in Utrecht vanwege de herrie - is wel te spreken over Travel Deluxe, zoals de beurs gaat heten. Hij dubt meer met het luxe probleem of hij in Amsterdam wel of niet reclame zal maken voor een kampeerauto met een waarde van 200 duizend dollar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden