'Twee miljoen banen in filmindustrie'

De 'Europeanisering' van de audiovisuele industrie levert tot het jaar 2000 meer dan twee miljoen nieuwe banen op. Europees Commissaris Joao de Deus Pinheiro, die donderdag in Brussel zijn 'Groenboek' over een Europese audio-visuele politiek presenteerde, noemde deze banenwinst de hoogste prioriteit van de Europese Commissie....

JOS KLAASSEN

Van onze correspondent

Jos Klaassen

BRUSSEL

Dat de audio-visuele sector in Europa miljoenen banen creëert, heeft Pinheiro uit een studie van het Londense Instituut voor Economisch Onderzoek. In Brussel hamerde hij er donderdag op, dat deze sector een van de snelst groeiende ter wereld is. Zo is de export van Amerikaanse televisieprogramma's en films naar de Europese Unie tussen 1984 en 1992 vertienvoudigd.

In 1984 importeerde de Europese Unie voor 775 miljoen gulden aan Amerikaanse programma's en films; in 1992 was de import gegroeid tot bijna acht miljard gulden. Volgens Pinheiro zal de Europese vraag naar televisieseries en films tot het jaar 2010 nog eens verviervoudigen. Europa steekt daartegen maar schril af. Europese produkties zetten in Europa maar 570 miljoen gulden om.

In haar Groenboek - in de Europese Unie de benaming voor rapporten, waarover nog lang en breed gediscussieerd moet worden - buigt de Europese Commissie zich over de vraag hoe er een volwassen, concurrerende audio-visuele sector gecreëerd kan worden. Want, zegt Pinheiro, die sector verkeert in een diepe crisis.

De audio-visuele industrie in Europa is ziek, omdat deze bedrijfstak te veel gefragmenteerd is. Elk land van de Europese Unie kookt zijn eigen filmpotje. Het Groenboek illustreert dat aan de hand van de filmdistributie. Er bestaan in Europa ongeveer duizend distributeurs, die met z'n allen jaarlijks 400 Europese produkties verkopen. Slechts 20 procent van de films wordt ook in een ander Europees land vertoond. De Amerikanen daarentegen werken met een pan-Europese strategie.

De nationale subsidiëring van films en programma's heeft 'perverse effecten', zegt de Europese Commissie. Die subsidies creëren een lame-duckmentaliteit in de Europese filmindustrie.

Het Groenboek: 'Europese programmamakers worden experts in het uitmelken van deze mogelijkheden. Ze zijn niet bij machte financiële risico's te nemen. . . Zij ontwikkelen projecten zonder aan potentiële kijkers te denken, wel wetend, dat de belastingbetaler een belangrijk deel van de produktiekosten betaalt.' Zo financiert de overheid zelfs produkties die nimmer de bioscoop halen.

Europa dreigt niet alleen in de film- en tv-industrie de internationale boot te missen, ook voor een belangrijke rol in de revolutionaire 'informatiemaatschappij' zijn de Europese papieren zwak. Amerika en Japan zijn al druk bezig met de ontwikkeling van 'digitale snelwegen' en nieuwe informatietechnologieën. Europa moet eerst nog een gemeenschappelijk informatieareaal vormen, niet gehinderd door allerlei nationale regels.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden