Twee bussen ontploffen in het centrum van Rome, niemand denkt aan terrorisme

Een stadsbus die ontploft middenin het centrum van een Europese hoofdstad, gevolgd door een tweede explosie iets verderop, en niemand die aan een terroristische aanslag denkt. Het kan alleen in Rome, waar dit jaar al tien stadsbussen spontaan in brand vlogen vanwege matig onderhoud van het openbaarvervoerbedrijf (Atac).

Brandweerlieden proberen het vuur te blussen dat door de explosie van de stadsbus ontstondBeeld AP

‘Wie heeft IS nodig als je de Atac hebt’, werd dinsdag een van de meest gedeelde berichten op sociale media. Dat was nadat om 10.00 uur in de Via del Tritone, een drukke winkelstraat tussen de Trevifontein en de Spaanse trappen, opeens de 63 in brand was gevlogen. De 63 was een 12 meter lange Mercedes Citaro die al sinds 2003 chagrijnige Romeinen te laat van of naar hun werk bracht, maar waarin dinsdag opeens kortsluiting ontstond. 

Omdat de attente buschauffeur snel de verbouwereerde passagiers evacueerde, werd slechts één vrouw naar het ziekenhuis gebracht. Een paar minuten nadat de brand was ontstaan, ontplofte de bus. Datzelfde lot onderging later op de dag een bus in het zuiden van de Italiaanse hoofdstad.

32 busbranden in anderhalf jaar

Daarmee was de tiende Romeinse busbrand van dit kalenderjaar een feit, nadat vorig jaar ook al 22 bussen spontaan waren ontvlamd. De vloot van het bijna failliete vervoersbedrijf is sterk verouderd en geld voor onderhoud ontbreekt. Niet voor niets zei de Italiaanse reizigersbond tegen de website Roma Today dat ‘de diensten van Atac onveilig’ zijn:  ‘Bestuurders kunnen enkel bidden dat er niets misgaat.’ Ook de Italiaanse consumentenbond stelde dinsdag dat de Romeinse bussen van de weg moeten worden gehaald.

Een voormalig directeur van Atac zei vorig jaar in een interview dat de bedrijfsschuld van Atac inmiddels rond de 1,3 miljard euro ligt – een bedrag vergelijkbaar met de staatsschuld van Estland. Door dat gebrek aan geld, veroorzaakt door puur mismanagement en corruptie, staat momenteel 36 procent van alle Romeinse bussen met een serieus defect in de garage, net als 50 procent van alle stadstrams. Omdat ook de metro geen soelaas biedt (het graven van lijn C duurt al 28 jaar omdat om de haverklap een nieuw team archeologen moet worden ingevlogen) heeft Rome de inmiddels krankzinnige statistiek van 700 auto’s per duizend inwoners.

Roma caput Burundi

Voor Romeinen betekent Atac ook al lang niet meer Agenzia del Trasporto Autoferrotranviario del Comune di Roma, maar wordt het inmiddels gebruikt als acroniem voor Arrivo Tardi A Casa – ik kom laat thuis.

Technisch gezien is Rome als sinds 117 na Christus in verval, maar het huidige tempo is voor veel Romeinen toch iets te veel van het goede. Door slecht onderhoud zouden er inmiddels 50 duizend gaten in de Romeinse wegen zitten, er heerst een vuilniscrisis waardoor er dagelijks everzwijnen door de stad scharrelen en omdat het werkethos van de 25 duizend Romeinse ambtenaren inmiddels lager is dan het waterpeil in de Tiber, gebruikt de gemeente sinds kort asielzoekers en gevangenen om de stadsparken schoon te maken. Na de branden van dinsdag werd de eeuwenoude eretitel ‘Roma caput Mundi’ (Rome, hoofdstad van de wereld) op sociale media dan ook definitief omgedoopt tot ‘Roma caput Burundi’.

De Romeinse vuilniscrisis

Zoveelste poging om vuilniscrisis Rome te bezweren: nu mogen 100 gevangenen de troep opruimen. Hoe Romeinse gevangenen plastic en pizzadozen bij elkaar te bezemen.

In Rome duiken Afrikaanse migranten op als vrijwillige straatvegers. Het is een sympathieke manier om aan geld te komen. 'Ik ben een jonge vent met een sterk lijf. Ik kan gewoon werken voor mijn geld.'

Correspondent Jarl van der Ploeg'De grootste natie ter wereld is verworden tot een volk met blauwe vuilniszakjes'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden