Nieuws Problemen Boeing 737 MAX

Twee Amerikaanse maatschappijen schuiven terugkeer Boeing 737 MAX verder op

American Airlines, een van de grootste luchtvaartmaatschappijen in de Verenigde Staten, heeft de terugkeer van de Boeing 737 MAX uitgesteld tot 5 maart. Ook Southwest Airlines wil de toestellen op zijn vroegst pas in maart van 2020 in gebruik nemen.

Geparkeerde Boeings 737 MAX op het terrein van Boeing Field in Seattle. Beeld REUTERS

Oorspronkelijk zou American Airlines het model, dat wereldwijd aan de grond staat vanwege technische problemen na twee crashes, op 3 december opnieuw in gebruik nemen. Dat werd al uitgesteld tot 16 januari en nu schuift de maatschappij de terugkeer nog verder vooruit.

Southwest Airlines waarschuwt dat de terugkeer van het toestel in de dienstregeling nog verder uitgesteld kan worden. American Airlines zegt voortdurend in contact te staan met de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten en met vliegtuigbouwer Boeing.

‘Zodra het vliegtuig goedgekeurd is, verwacht American Airlines voor 5 maart testvluchten uit te voeren of vluchten voor medewerkers en gasten’, aldus de maatschappij. Vanaf dan zal de maatschappij het model gefaseerd inzetten.

Boeing ondervindt grote problemen om voor het einde van het jaar goedkeuring te krijgen voor het toestel. Amerikaanse en Europese luchtvaartinstanties verzochten de vliegtuigbouwer recent om aanvullingen op de overhandigde documenten over het toestel. Dat wierp de vraag op wanneer Boeing in staat zou zijn een certificatievlucht uit te voeren. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA heeft gezegd het toestel pas vrij te geven 30 dagen na een dergelijke vlucht.

Schade

American Airlines en Southwest Airlines, de twee grootste maatschappijen in de VS die het toestel gebruiken, hebben hun groeiplannen al bij moeten stellen en annuleren dagelijks meer dan 300 vluchten. American Airlines schat daardoor dit jaar 540 miljoen dollar (445 miljoen euro) omzetverlies te lijden. Southwest begroot dat het 435 miljoen dollar (bijna 360 miljoen euro) misloopt tussen januari en september van dit jaar.

Boeing onderhandelt met getroffen maatschappijen over een compensatie van de geleden schade, maar een akkoord daarover is er nog niet.

De 737 MAX, Boeings best verkochte toestel, staat sinds medio maart wereldwijd aan de grond, na twee crashes in enkele maanden tijd in Indonesië en Ethiopië. Daarbij vielen in totaal 346 doden. 

Twijfel of zuurstofmaskers
Mogelijk honderden vliegtuigen van Boeing vliegen rond met een defect aan de installatie die passagiers van zuurstof moet voorzien als tijdens de vlucht de druk in de cabine wegvalt. Die vrees uitte een oud-werknemer van de Amerikaanse vliegtuigbouwer deze week.

Gevolgen zijn gigantisch
De Boeing 737 Max wordt getest voor terugkeer in het luchtruim. Zit de wereld er nog wel op te wachten?

Boeings crash is niet Airbus’ brood
Voor Boeing zijn de gevolgen van de vliegrampen met zijn 737 MAX-toestellen groot. Klanten dreigen bestelde vliegtuigen te schrappen en naar de concurrentie over te stappen. Maar zo eenvoudig gaat dat niet.

Kroniek van een aangekondigde ramp
Een combinatie van riskante ontwerpkeuzen, afgezwakt veiligheidstoezicht, tekortschietende pilotenscholing en nationale belangen leidde tot ‘de perfecte storm’.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden