Tv-zender AT 5 verjaagt kabelkrant Parool-TV

Parool-TV stopt ermee. De oudste kabelkrant van Nederland maakt na tien jaar op de Amsterdamse kabel plaats voor de bewegende beelden van het televisiestation AT 5....

'We moeten wijken vanwege strategische belangen', verzucht L. Bouwense, hoofd van de multimedia-groep van de Perscombinatie, waartoe Parool-TV behoort. Behalve uitgever van de kranten Het Parool, Trouw en de Volkskrant, is Perscombinatie ook voor de helft eigenaar van AT 5. In het najaar wil dit tv-station samen met Radio Noord-Holland regionaal televisienieuws verzorgen voor Noord-Holland. Bouwense: 'AT 5 wil die onderhandelingen ingaan als volwaardige 24-uurs zender. Dat belang weegt voor de Perscombinatie zwaarder dan het behoud van de kabelkrant.'

Door een wijziging van de Mediawet kon de Perscombinatie in 1984 beginnen met nieuwsvoorziening via de kabel. 'Het was heel magertjes allemaal', herinnert Bouwense zich. 'Om het Hilversumse omroepbestel te beschermen, mochten we geen bewegende beelden laten zien. Toen bedachten we een grafisch programma, waarmee het scherm stukje bij beetje werd opgebouwd. Zo hadden we stiekem nog een beetje beweging.'

Tegenwoordig heeft vrijwel iedere gemeente in Nederland een kabelkrant. Amsterdam had er tot vandaag twee. Het grootste voordeel van een kabelkrant is snelheid. Nieuws staat doorgaans binnen tien minuten op het scherm. Bouwense: 'Dat is overigens het enige voordeel. Voor de rest is het medium zo passief als de neten.'

Daar komt dit jaar enige verandering in door een verruiming van de Mediawet. Kabelkranten mogen dan waarschijnlijk een paar minuten video per uur uitzenden. De meeste uitgevers investeren daarom in nieuwe apparatuur, maar Parool-TV stopt toch. Volgens Bouwense op een moment dat het resultaat 'slechts licht negatief is'.

Van de Amsterdammers ouder dan dertien jaar keek gemiddeld 15 procent naar Parool-TV. Adverteerders als het tuincentrum, het garagebedrijf of de kunstgebitten-werkplaats bereikten hun grootste aantal kijkers na middernacht. Want kabelkrant prime-time begon wanneer AT 5 uit de lucht ging en de kijker nog wat bleef hangen.

Van de vijftien redacteuren en medewerkers van Parool-TV is slechts voor een enkeling plaats bij de multimedia-groep van Perscombinatie. Het plan om de redacteuren bij AT 5 onder te brengen is vorige week mislukt. Bouwense: 'Er is een heel behoorlijk sociaal plan opgesteld voor het personeel, maar het is de bedoeling dat toch iedereen aan werk wordt geholpen.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden