Tv-spotje moet man aan de was en de winkel in krijgen

Mannen moeten meer huishoudelijk werk doen om de vrouw meer kans te bieden carrière te maken. Tv-spots en een website moeten helpen....

Door Pieter Klok

MANNEN MOETEN de komende jaren meer huishoudelijke taken op zich nemen, vindt staatssecrataris Phoa (Emancipatie). Alleen dan hebben vrouwen een eerlijke kans op de arbeidsmarkt. Nu dreigen veel vrouwen te bezwijken onder de druk die baas en gezin op hun schouders leggen. Gevolg hiervan is dat ze overspannen raken of minder gaan werken.

Om mannen vanachter hun krant te krijgen, begint het ministerie van Sociale Zaken deze week de campagne 'Mannen in de hoofdrol'. Televisiespots en een website (wiedoetnuwat.nl) moeten mannen prikkelen na te denken over hun rol in het huishouden. Het onderzoek 'Werkende vaders, zorgende mannen', moet duidelijk maken hoeveel (of hoe weinig) Nederlandse mannen precies doen.

Eerder onderzoeken geven weinig hoop. Neem het onderzoek van de Groningse promovenda E. Kluwer. Daaruit blijkt dat jonge Nederlandse mannen wekelijks gemiddeld zo'n acht uur aan het huishouden besteden. De gemiddelde jonge Nederlandse vrouw ongeveer twaalf uur.

Het gaat vaak mis als er kinderen worden geboren. Het meerwerk komt eigenlijk geheel en al op het bordje van de vrouw, die ineens achttien uur per week aan het huishouden besteedt. Om hier tijd voor te hebben gaat ze meestal minder werken (van 32 naar 19 uur).

De man past zich eigenlijk op geen enkele manier aan. Met het kind wat spelen wil hij nog wel. Af en toe een luier verschonen is ook geen probleem - daar besteedt hij gemiddeld zo'n zeventien uur aan - maar hij blijft over het algemeen net zo lang (42 uur) werken als voorheen. Uit het onderzoek blijkt dan ook dat vrouwen na de geboorte van een kind minder tevreden zijn dan mannen.

De nieuwe campagne wil de drogredenen waarvan mannen zich bedienen, blootleggen. In televisiespots passeren alle smoezen de revu: Totale opoffering aan de baas ('je doet iets voor de volle 100 procent of niet'), golfen onder het mom dat je aan het netwerken bent ('als je netwerkt, kan je geen boodschappen doen'), autowassen en droogrijden op zaterdag ('het is wel het behoud van de wagen'), en internetten ('kan ik voor het gezin op zoek naar een vaatwasser').

Het is niet de eerste keer dat mannen op tv worden opgeroepen hun huishoudelijke taken serieuzer te nemen. De Stichting Ideële Reclame (SIRE) begon in 1998 al een campagne. 'Wie is toch die man die op zondag het vlees snijdt?' Destijds leidde dat tot felle reacties van mannen die zich niet in dat beeld herkenden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden