TV-gids voor ik-gerichte materialist

Nergens in de tijdschriftenwereld is de macht der gewoonte zo groot als in de branche van de televisiebladen...

In de meeste gezinnen ligt hij er gewoon, de gids, en vaak al decennia lang dezelfde omdat je nu eenmaal gewend bent aan dat bepaalde blad. De omroepen baseren er niettemin hun bestaansrecht op: zonder de (lucratieve) bladen heeft de gemiddelde tv-kijker nauwelijks redenen om lid te zijn van een omroep.

Veruit de meest lezenswaardige programmagids is VARA's TVMagazine; de eigenzinnigste, vooral qua vormgeving, is de VPRO-gids. Het gros van de overige bladen beperkt zich tot oppervlakkige interviewtjes met Nance wanneer het nieuwe seizoen van Lingo zich aandient en een stichtelijk woord van de voorzitter.

Op dat niveau is het zojuist verschenen TVFilm helaas geen uitzondering. Het blad, tweewekelijks verschijnend in een oplage van 120 duizend exemplaren, is het gezamelijke product van de omroepen AVRO, KRO en NCRV. Wonderlijk, publieke omroepen die met het monopolie van de programmagegevens op zak andere uitgevers dan de omroepen proberen al jaren vergeefs een programmablad uit te brengen, maar worden daarin belemmerd door de omroepen die weigeren de gegevens af te staan een commerci gids uitgeven. Want commercieel oogt de gids zeker. Het opmerkelijkste is nog dat er geen spoortje AVRO, KRO of NCRV in valt te bespeuren. Geen interviews met de 'eigen' gezichten. Maar wel een duizelingwekkende hoeveelheid aangekondigde films die voor het overgrote deel worden uitgezonden op de commerci zenders van RTL en SBS. Andere programma's moeten het met enkele regeltjes doen. De inhoud van documentaires haalt u bijvoorbeeld maar uit de krant.

TVFilm heeft met 180 pagina's de dikte van Humo, maar daarmee houdt elke gelijkenis op. De drukke opmaak van TVFilm kan nog wel wat helderheid gebruiken. Tussen de programma-overzichten door, weergegeven in een wel erg onvriendelijk klein lettertype, wemelt het van de opsommingen van speelfilms en voorbeschouwinkjes. Daar weer tussendoor staan talloze rubrieken over games, audio-cd's of dvd's.

Tot voor kort hadden de drie omroepen Nederland 1 als zogeheten thuisnet, totdat de AVRO tegen de eigen zin moest verhuizen naar Nederland 2. Onhandige move, wanneer je als AKNcluster net aan een gezamenlijke gids bent begonnen. Des te raadselachtiger wat het persbericht meldt: 'De AVRO is erg enthousiast over dit initiatief, omdat het ook goed aansluit bij de recente verhuizing naar het nieuwe thuisnet Nederland 2'. Wat betekent dat? Zijn de 'achterblijvers' van Nederland 1 een stuk minder enthousiast over dit blad? En hoe had de AVRO over het blad gedacht wanneer de verhuizing naar Nederland 2 niet was opgelegd?

De potenti TVFilm-lezer is, zo blijkt uit onderzoek, tussen de 20 en 45 jaar oud en leeft in een gezin met kinderen. Verder is hij materialistisch, ik-gericht, consumptie-georieerd, gericht op het verwerven van status, en is hij dol op dvd's, computerspelletjes en mobieltjes. De makers hebben uitgevonden dat liefst 71 procent van de onderzochte doelgroep het blad aantrekkelijk vindt. Nu hoeven ze het alleen nog maar even te kopen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden