Tv-formats uit Nederland doen het nu 'historisch goed'

Nederlandse televisieformats doen het in het buitenland beter dan ooit. En niet alleen Talpa's The Voice scoort, ook andere Nederlandse productiebedrijven zoals Eyeworks, Endemol en Blazhoffski behalen 'historische' kijkcijfers met hun programma's over de grens.

Bonje met de Buren, maar dan in het Frans

Dat blijkt onder meer uit cijfers van Eurodata in Parijs, een mediabureau dat wereldwijd tv-trends signaleert. Wereldwijd zijn The Voice (Talpa) en (nog altijd) Big Brother (Endemol) dé publiekstrekkers van dit moment; maar dat deze grote formats het goed doen is nagenoeg bekend. Minder bekend is dat nu ook andere titels, die hier al zijn uitgezonden, veel kijkers trekken in andere landen.

Toren C
Zo is een remake van het satirische Toren C (Blazhoffski) in Frankrijk een groot succes op Canal+. WorkingGirls, zoals het daar heet, trok bijna een miljoen kijkers en dat is veel voor een betaalkanaal. De zender rept zelfs van een 'historisch resultaat'. WorkingGirls doet het daar nu al beter dan bekende Amerikaanse tv-series als Nurse Jackie en Damages.

Bonje met de Buren
Eveneens in Frankrijk wordt momenteel Bonje met de Buren (On ne choisit pas ses voisins) uitgezonden. Het Talpa-programma, hier uitgezonden door RTL 4, behaalt een gemiddeld marktaandeel van maar liefst 20,6 procent op de commerciële zender M6. Een andere Talpa-show, De Jongens tegen de Meisjes, doet het weer heel goed in Duitsland. De vele internationale versies van Ik Hou van Holland blijven het in talloze landen goed doen.

Echte Meisjes in de jungle
Eyeworks gooit hoge ogen in Denemarken, weet Eurodata. Op de betrekkelijk kleine zender TV 2 Zulu behaalde de hier in Nederland ooit door Jan Smit gepresenteerde hypnoseshow I Know what you did last friday (Ik weet wat je deed) ook al 'historisch hoge cijfers'.

Een andere Eyeworks-show, Echte Meisjes in de Jungle, doet het ook goed in Denemarken, maar dan op de grotere zender TV 3. Deze serie waarin meisjes die bekend zijn geworden door hun optreden in eerder uitgezonden realityprogramma's naar de jungle worden gestuurd, is het best bekeken programma op die zender. Het verslaat zelfs de Deense versie van Expeditie Robinson.

The Money Drop
Endemol ontving pas nog een internationale Gouden Roos voor haar format The Money Drop, dat hier in Nederland niet bijster succesvol door SBS 6 werd uitgezonden, maar desondanks wel de wereld overgaat. De quiz is in 35 landen te zien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden