Tuur Florizoone

Mixtuur

Werf/AMG

De muziek op de nieuwste cd van de Vlaamse componist en accordeonist Tuur Florizoone is te wit om Afrikaans te zijn en te zwart om voor Europees te kunnen doorgaan, net als de bastaardkinderen van blanke kolonisten in Afrika aan wie Mixtuur is opgedragen. Maar terwijl deze kinderen werden weggemoffeld in afgelegen kampen, zoals destijds in Belgisch Congo, laat Florizoone zien hoe gemengde muziek beide werelden kan verrijken.

De plaat opent ogenschijnlijk Afrikaans, met polyritmisch slagwerk en meerstemmige Congolese zang, maar dan voegen Europese instrumenten als cello, contrabas en accordeon onverwachte harmonische lagen toe. In tien minuten tijd wordt Kwa Heri, het openingsnummer, stap voor stap opgebouwd tot een complex orkestraal werk waarin weliswaar allerlei invloeden te herkennen zijn, maar dat zich niet meer geografisch laat vastpinnen.

Het is een gedurfde onderneming die maar al te gemakkelijk had kunnen blijven steken in vlees noch vis, maar Florizoone slaagt er glansrijk in een coherent nieuw muzikaal idioom te creëren vol compositorische verrassingen en ongehoorde combinaties, zoals accordeon met Afrikaanse balafon.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden