Tussen twee sets snel een tweet versturen

ROTTERDAM - Als de twitterkoning van de ATP Tour na een korte werkdag in Ahoy naar zijn hotel wordt gereden, stuurt hij een tweet over een popsong van U2 op de radio. Wat moest Tomas Berdych zeggen over een 6-4, 6-3 zege op de Franse veteraan Nicolas Mahut? Berdych is de komiek van de sociale media, het moet ook op het toernooi in Rotterdam vooral niet over tennis gaan.


Rafael Nadal is op Twitter koploper met 5,7 miljoen volgers, Novak Djokovic blijft daar met 2,7 miljoen ver bij achter. Andy Murray wordt door 2,3 miljoen fans gevolgd, Roger Federer heeft een twitteraanhang van 1,4 miljoen. Berdych is met 72 duizend volgers een kleine speler op Twitter, maar hij werd door het Amerikaanse Sports Illustrated wel verkozen tot leukste twitteraar in 2013.


Berdych: 'Ik wil mensen via Twitter laten zien wat er buiten de baan gebeurt. Meestal krijg ik vragen over mijn forehand, backhand of hoe ik me voelde op matchpoint, voorspelbaar en met weinig humor. Het is leuk om een andere kant van mezelf te laten zien.'


Volgens de regels van de ATP mogen tennissers niet twitteren tijdens een partij. Toch zondigde Berdych tijdens de Australian Open door een tweet te sturen, terwijl hij nog op de baan stond. 'Het was een grapje, al weet ik dat de ATP het verbiedt. Toch liet ik ook op dat moment via Twitter zien hoe hard ik moest werken om te kunnen winnen.'


Op Roland Garros kon Berdych het echter niet waarderen dat zijn tegenstander Gael Monfils met zijn mobieltje de wave in het stadion filmde en op zijn twitteraccount zette. 'Die actie kon je uitleggen als een provocatie', aldus Berdych, die het fantastische gevecht met 7-5 in de 5de set verloor. 'Het past niet bij tennis.'


Volgens toernooidirecteur Richard Krajicek moet de ATP het twitteren tijdens partijen gedogen. 'Natuurlijk behoren tennissers zich te focussen op hun partij. Maar wat mij betreft wordt de pauze na een set met 30 seconden verlengd, zodat spelers een tweet of een foto kunnen versturen. Het schaadt niemand en het is toch grappig als een speler twittert: ik heb net zo waardeloos gespeeld!'


Berdych balanceert soms op het randje met zijn tweets. Tijdens de Davis Cupfinale tussen Tsjechië en Servië sprak Radek Stepanek op Twitter zijn verbazing uit over de keuze van de Servische captain om Djokovic te sparen voor het dubbelspel. 'Alsof je een Ferrari in de garage laat staan.'


Toen Djokovic na de pijnlijke nederlaag in eigen huis het afsluitende teamdiner boycotte, twitterde Berdych plagerig: 'Staat Djoko nog in de garage?' Hij drukte na enkele protesten meteen op de deleteknop om die tweet te verwijderen.


Het WTT kan niet meer zonder sociale media. Het onderzoeksbureau R2 Research constateerde in 2013 dat het WTT online een potentieel bereik heeft van 11 miljoen volgers, waarvan 3,8 miljoen via Twitter. Opvallend detail: het zijn vooral mannen die over tennis twitteren: 63 procent tegenover 37 procent vrouwen.


Krajicek heeft nu 12.417 volgers. 'Iets minder dan Ruud van Nistelrooij, die al 1 miljoen volgers heeft', zegt hij, met gevoel voor zelfspot. 'Soms vraag ik hem of hij een boodschap van mij wil retweeten.' Lachend: 'En dat doe ik dan ouderwets per sms. Je zult van mij niet horen dat ik koffiedrink. Toch is Twitter voor mij de ideale manier om de fans te bereiken.'


Op Facebook is de aandacht voor het WTT geëxplodeerd. In 2013 werden 117.600 verhalen over het toernooi genoteerd, ruim 100 duizend meer dan in 2012. Tijdens de 41ste editie hoopt het WTT 30 duizend likes te noteren.


ABN Amro speelt gretig in op die trend. 'In 2010 en 2011 hebben we een commercial gedaan voor televisie, met het merk duidelijk in beeld', vertelt Ernst Boekhorst, hoofd sponsoring. Nu profileert de bank zich met 'hashtag Tennis Service' door 500 wensen van fans in vervulling te laten gaan. Zo was Krajicek eregast bij de spreekbeurt van een kind over tennis. Hij zal donderdagavond vooral opgelucht zijn geweest dat tweets over een nederlaag van publiekstrekker Murray tegen qualifier Thiem uitbleven.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden