Tussen misdaad en manieren

Regie Daniél Espinosa.Met Joel Kinnaman, Matias Padin Varela, Dragomir Mrsic.In 10 zalen.

Daar zit hij dan, voor het eerst bij de ouders van zijn vriendin, met een flinke bloedvlek op zijn hemd. Van een criminele afrekening direct in een belangrijk familiebijeenkomst gerold. Dan gonst het flink in JW's hoofd: beleefd blijven, complimenteuze opmerkingen maken, die bloedvlek verstoppen en de gruwelijke gebeurtenissen uit zijn gedachten bannen.


Multitasken tussen misdaad en manieren - het is minstens zo spannend als de meer actierijke, soms zeer gewelddadige scènes uit Snel geld, naar de gelijknamige misdaadbestseller van Jens Lapidus. Drie verhaallijnen mengt regisseur Daniél Espinosa door elkaar: vroeg of laat kruist JW's pad dat van de Latino Jorge, die in de mooi gecomponeerde openingsscène uit de gevangenis ontsnapt, en met dat van de bikkelharde Servische crimineel Mrado, die opeens de zorg over zijn dochtertje in de schoot geworpen krijgt; maar ook dan blijft JW veruit het interessantste, beste uitgewerkte personage.


De titel lijkt vooral te slaan op JW's verslaafdheid aan het snelle geld. Geen voorstel dat hij kan afwijzen, hoe heilloos het ook lijkt te zijn. Hij vervalst net zo achteloos een essay voor zijn studiegenoten, als dat hij cocaïne gaat dealen, of in opdracht van zijn taxibaas een stel maffiosi schaduwt. Een versnipperd bestaan, waarin JW voortdurend de schijn op probeert te houden: in de taxi mogen zijn ballerige studentenvrienden hem niet zien zitten, en als hij door hen voor een chique feest wordt uitgenodigd, vervangt hij snel de goedkope knoopjes van zijn bloes. Hoe crimineler zijn leven wordt, hoe meer hij op een bang jochie gaat lijken dat al trappelend nog net boven water blijft.


Tegelijkertijd brengt acteur Joel Kinnaman - blond, tenger, sympathiek maar ook wat ziekelijk ogend - perfect de verwarring en verwondering over waarmee JW door zijn alsmaar troebelere wereld dwaalt. Net als de roes die hem naar het hoofd stijgt zodra iemand met geld begint te wapperen of een ogenschijnlijk onbereikbare vrouw hem het hof maakt. 'Het is alsof je alles echt voor het eerst meemaakt', zegt ze tegen hem - en dankzij Kinnamans spel en Espinosa's trefzekere regie begrijp je precies wat ze bedoelt.


Soms is het bijna jammer wanneer de film naar een van de andere hoofdpersonages overschakelt. Maar ook dan blijft het tempo hoog, de stijl scherp, koel en inventief. En steeds weer die frontale botsing tussen de alledaagse wereld en het door angst, egoïsme en geweld beheerste misdaadmilieu: Mrado's dochtertje die met poppen zit te spelen terwijl haar vader en oom mitrailleurs uitpakken, het huis van Jorge's zus dat volledig overhoop wordt gehaald, Jorge en JW die een jointje zitten te roken na een griezelige drugsdeal. 'Wat is het leven toch mooi', zeggen ze tegen elkaar - en als toeschouwer maak je je borst alweer nat voor de volgende scène waaruit precies het tegenovergestelde blijkt.


Kevin Toma


De hoofdpersonen van Snel Geld: de Zweedse student JW (in het midden), de Servische crimineel Mrado (rechts), en de ontsnapte gevangene Jorge (links).


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden