Tussen goede eitjes liggen nog heel wat slechte

De man achter uw paaseitje verdient 48 cent per dag. Gelukkig koopt u meestal eerlijk in.

Beeld getty

Het lijken er dit jaar nog meer dan anders: chocoladepaaseitjes. Meestal kopen we ze in de supermarkt, maar ook de warenhuizen en snoepketens zijn bekende leveranciers. En wat blijkt? Vrijwel alle huismerkeitjes van de supermarkten, HEMA en Jamin hebben een duurzaamheidskeurmerk. Meestal gaat het om het UTZ-keurmerk, dat zich vooral concentreert op trainingen in duurzaamheid voor boeren en verbetering van de omstandigheden op de plantages.

De eitjes van Plus en Tony Chocolonely hebben bijvoorbeeld het Max Havelaar/Fairtrade-keurmerk, dat kleine cacaoboeren een minimumprijs garandeert. En bij AH liggen onder andere biologische eitjes, waarbij de nadruk op milieuaspecten van de teelt ligt. Dat er zoveel 'goede' chocolade in de schappen ligt, komt vooral door een in 2010 getekende overeenkomst tussen alle grote Nederlandse chocoladespelers: onder andere de certificeerders, Unilever, supermarkten en warenhuizen, Friesland Campina, chocoladefabrikanten als Verkade en verschillende ngo's.

In 2020 zou minimaal 80 procent van alle in Nederland verkochte chocoladeproducten gegarandeerd - met een erkend keurmerk - duurzaam geproduceerd moeten zijn. Het tussendoel voor 2015 is 50 procent. Dat wordt met paaseitjes dit jaar zeker gehaald. Maar waar is dan die ophef over?


Product:
Paaseieren

PrijsAH basic met UTZ-keurmerk 1 kg:

€ 4,50

Verkrijgbaar:
Supermarkten, HEMA, Jamin, V&D, natuurwinkels

Oordeel eitjes met keurmerk:
4 sterren

Oordeel eitjes zonder keurmerk:
Geen ster

Ivoorkust

Helaas: omdat Nederland zo vooroploopt, lijkt het misschien alsof alles kits is. Maar de Cocoa Barometer, die jaarlijks de stand van zaken in chocoladeland vastlegt, presenteert andere feiten. De gemiddelde cacaoboer in Ivoorkust, de grootste producent van de wereld, verdient ongeveer 46 eurocent. Daar kun je zelfs in een Afrikaans land niet van leven of een gezin onderhouden.

Nederland is klein. Ruim 80 procent van de handel in en verwerking van cacao ligt in handen van multinationals zoals ADM, Mars, Cargill, Callebaut, Lindt en Nestlé. Het meeste geld komt daar terecht. Duurzaamheid en 'eerlijke prijs' zijn vaak nog alleen theorie - soms wordt er een privé'keurmerkje' gehanteerd.

Daardoor zijn bijvoorbeeld veel van de internationaal geproduceerde chocolade-eitjes allesbehalve duurzaam. Zo vind je bij AH, tussen de UTZ-huismerkeitjes, ook chocohazen van Lindt, guitige haasjes en eitjes van M&M en Smarties (Mars en Nestlé), Kitkat-eitjes (Nestlé), paasfiguren van Tonkeys (Italo Suisse/Libeert) en Disney-eieren van Bon Bon Buddies (niet te achterhalen cacaoleverancier). Allemaal om kinderen te verleiden. Dat maakt het bijna erger. Maar zonder keurmerk?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden