Tussen felrode metaalplaten steekt Oekraïens gras uit

Nabestaanden mochten gisteren in Gilze-Rijen de wrakstukken van de MH17 bekijken. Lees hier het verslag (+) van verslaggeefster Susanne Geuze. Ook Volkskrantfotograaf Marcel van den Bergh was erbij. Zijn foto's zijn te zien in deze fotospecial.



Delen van de staart van het vliegtuig in de hangar waar het onderzoek plaatsvindt. Hoewel het onderzoek zich vooral richt op de cockpit, de business class en de linkervleugel van het vliegtuig, is het mogelijk dat ook op deze onderdelen verdachte sporen zijn gevonden. Luchtvaartexpert Melkert: 'Het is ook mogelijk dat men deze onderdelen hier heeft neergezet om een paar echt herkenbare onderdelen van het vliegtuig als referentiepunt te nemen.'
Marcel van den Bergh / de Volkskrant
Een klein deel van de romp is al overeind gezet. Komende weken begint het onderzoeksteam met de driedimensionale constructie van een gedeelte van het toestel. Eerder werden al de daarvoor benodigde stukken geselecteerd en naar de hangar gebracht. De overige geborgen stukken liggen verdeeld over twee opslagruimtes elders op de vliegbasis. Marcel van den Bergh / de Volkskrant
De linkermotor van het toestel werd gevonden bij de 'burn site', de plaats waar het grootste deel van het vliegtuig te pletter stortte. Luchtvaartexpert Joris Melkert: 'Motoren zijn van materiaal gemaakt dat niet gauw smelt, daarom is dit onderdeel nog zo goed herkenbaar. Mogelijk hoort hij bij de interessante stukken omdat de hoog-energetische deeltjes die het vliegtuig geraakt hebben, ook in de motor zijn blijven hangen.' Marcel van den Bergh / de Volkskrant
De hangar waar de MH17-wrakstukken liggen die worden onderzocht. De andere stukken liggen in twee opslagplaatsen. Met zwarte tape is een deel van de linkervleugel uitgetekend op de vloer. De betreffende onderdelen zijn vervolgens op hun oude plek teruggelegd. Een hele klus, want vaak zijn de losse stukken moeilijk herkenbaar.

Marcel van den Bergh / de Volkskrant
Een inslagplek op de linkervleugel van het toestel, die tweedimensionaal is gereconstrueerd in de hangar. Veel onderdelen zijn beplakt met papier of stickers. Luchtvaartexpert Joris Melkert: 'Hier is in elk geval iets de constructie binnengekomen. Mogelijk is het een inslagpunt van hoog-energetische deeltjes, maar het kan ook komen door de klap op de grond. Om dat te achterhalen kun je aan de binnenkant van de constructie kijken of er resten materiaal te vinden zijn, bijvoorbeeld met spiegeltjes of door een stukje open te zagen.' Marcel van den Bergh / de Volkskrant
De pers voor de ingang van de hangar. Marcel van den Bergh / de Volkskrant
Marcel van den Bergh / de Volkskrant
Marcel van den Bergh / de Volkskrant
Marcel van den Bergh / de Volkskrant
Marcel van den Bergh / de Volkskrant
Marcel van den Bergh / de Volkskrant
Marcel van den Bergh / de Volkskrant
Marcel van den Bergh / de Volkskrant
Marcel van den Bergh / de Volkskrant

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden