'Tunnelwerkers A2 Maastricht worden nog steeds uitgebuit'

Zeventig Portugezen die werken aan de tunnel van de A2 in Maastricht hebben recht op een nabetaling van in totaal tussen de 1 en 2 miljoen euro aan achterstallig loon en onterecht ingehouden kosten. Dat blijkt uit een onderzoek van FNV Bouw op basis van loonstroken.

Bouwvakkers werken aan de tunnel van de A2 bij Maastricht.Beeld anp

Volgens de vakcentrale gaat de uitbuiting van de buitenlandse werknemers, die een maand geleden aan het licht kwam, nog steeds door zonder dat de overheid en andere opdrachtgevers ingrijpen. De werkgever van de Portugese betonvlechters en timmerlieden, het Ierse bedrijf Atlanto Rimec, overtreedt de arbeidstijdenwet en de werknemers krijgen de helft van het bedrag waar ze recht op hebben. Ze zijn per maand nog steeds bijna duizend euro kwijt aan huisvesting, terwijl al langer bekend is dat die kosten voor de werkgever zijn.

Daarnaast is het uurloon structureel te laag en worden overwerk, vakantiegeld en andere toeslagen niet of te laag uitbetaald. Het onderzoek wordt bemoeilijkt doordat hoofdaannemer Avenue 2, waarin Ballast Nedam en Strukton samenwerken, nog geen inzage heeft gegeven in alle personeelsgegevens.

'Illegale praktijken gaan door'
'Er lopen allerlei onderzoeken, maar de illegale praktijken gaan door terwijl ingrijpen zo eenvoudig is', zegt Ellen Hoeijenbos van FNV Bouw. 'Premier Rutte zei begin vorige maand tijdens een werkbezoek dat de zaak de hoogste aandacht heeft. Maar het is net als met doping in de wielersport. Iedereen doet mee. Iedereen weet ervan. En iedereen kijkt de andere kant op. Het stopzetten van die onterechte huur had al meteen kunnen gebeuren.'

De koning Willem Alexandertunnel, die in 2016 klaar moet zijn, is volgens Bouwend Nederland en FNV Bouw een nieuw voorbeeld van een sector die door de crisis onder druk staat. 'In heel Europa zie je dat cowboys voor de allerlaagste prijs gaan', zegt Joba van den Berg van Bouwend Nederland. 'Dat leidt tot oneerlijke concurrentie. De werkgeversorganisatie en vakbonden zijn daarom een onderzoek begonnen naar Rimec. Ze hebben in de Eemshaven via de rechter ook al voor miljoenen aan nabetalingen afgedwongen.'

Bij Maastricht wordt de tunnel, het laatste ontbrekende deel van snelweg A2, gebouwd in opdracht van de overheid: Rijkswaterstaat, provincie en gemeenten. Hoofdaannemer Avenue 2 heeft grote delen van het werk uitbesteed aan onder meer Atlanco Rimec. De Portugezen zijn als uitzendkracht weer in dienst van een bv van Rimec.

Al jaren werkzaam
Het Ierse bedrijf is in de Eemshaven, maar ook elders in Europa, in opspraak gekomen. Het bedrijf zet personeel uit armere Europese landen aan het werk in Duitsland, Zweden, Nederland en Frankrijk. Via allerlei constructies worden premies en belastingen vooral in de goedkoopste landen afgedragen. Dat is toegestaan voor buitenlanders die tijdelijk in Nederland werken, maar uit het onderzoek blijkt dat sommige Portugezen al jaren op Nederlandse bouwplaatsen rondlopen.

Minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wil dat hoofdaannemers verantwoordelijk worden voor wat onderaannemers doen. Daartoe heeft hij in het Sociaal Akkoord afspraken gemaakt. Vooruitlopend daarop eist FNV Bouw dat de Portugezen via bonafide werkgevers hun werk kunnen voortzetten. Rimec was onbereikbaar voor commentaar. Avenue 2 heeft medewerking toegezegd aan een onderzoek geïnitieerd door provincie en de gemeente Maastricht, zegt projectdirecteur Bauke Lobbezoo.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden