Tulpen, klompen, Heineken

De Heineken Experience in Amsterdam, die in mei is geopend, is een groter succes dan het concern had gedacht. Dit jaar hebben 150 duizend mensen de oude brouwerij bezocht, van wie het overgrote deel uit het buitenland kwam....

In 1988 stopte de productie in Amsterdam. De fabriek werd een museum. Bezoekers mochten het complex bekijken, maar alleen onder leiding van gidsen. 'We konden maximaal zeshonderd bezoekers per dag ontvangen. Eenzelfde aantal moesten we wegsturen. Dat was vrij vervelend', zegt Schiphorst. Sinds een verbouwing, die een 'stevig bedrag' heeft gekost, kunnen bezoekers zelfstandig ronddwalen. Vroeger konden jaarlijks niet meer dan 100 duizend bezoekers ontvangen worden. Nu trekt de Heineken Experience al ruim zeven maanden 50 procent meer bezoek. Voor volgend jaar wordt gedacht aan 200 duizend bezoekers.

Er is geinvesteerd in een andere presentatie. Aan de hand van een interactief programma leert de bezoeker van alles over brouwen, de historie en 'de wereld van Heineken'.

Engels is de voertaal. Aan de kassa blijkt dat 5 procent van de geïnteresseerden uit Nederland komt. 'Internationaal doen we het goed, maar Nederlanders weten ons nog niet goed te vinden.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.