Nieuws Schilderij na 22 jaar teruggevonden

Tuinman vindt verloren portret van Klimt terug in geheime nis museummuur

Een tuinman in de Noord-Italiaanse stad Piacenza heeft dinsdag tijdens het snoeien van de klimop het verloren gewaande meesterwerk Portret van een dame van de Oostenrijkse schilder Gustav Klimt teruggevonden, 22 jaar nadat het was gestolen. 

De Italiaanse politie in Piacenza met het teruggevonden schilderij van Gustav Klimt. Beeld EPA

In een met klimop begroeide muur van het museum Galleria d’arte moderna Ricci Oddi ontdekte de tuinier een metalen luik, met daarachter in een geheime nis een zwarte vuilniszak. ‘In eerste instantie dacht ik dat het afval was’, vertelde hij Italiaanse media, ‘maar daarna heb ik meteen mijn superieuren geroepen.’

Dat de tuinman de zak niet in de kliko gooide was verstandig, want het olieverfschilderij met de dame is vermoedelijk 60 miljoen euro waard, om nog maar te zwijgen over de kunsthistorische waarde. Klimt schilderde in de voor hem kenmerkende stijl een portret van een donkerharige schone met blozende wangen rond 1917, een jaar voordat de 55-jarige symbolist uit Wenen bezweek aan een beroerte en de Spaanse griep.

Klimts Portret van een dame groeide uit tot een van de grootste mysteries uit de kunstgeschiedenis toen het doek in de ochtend van 22 februari 1997 plots gestolen bleek. Via een dakraam van de Galleria d’arte moderna Ricci Oddi slaagden dieven er vermoedelijk in om het schilderij met een haakje en wat visdraad uit het museum te hengelen. De lijst van het schilderij lieten ze achter op het dak van het museum.

Politieagenten onderzoeken de geheime nis in de muur van het museum Galleria d’arte moderna Ricci Oddi. Beeld AP

De politie wist de kunstroof nooit op te lossen, ondanks de vondst van een dna-spoor op de schilderijlijst en verder heel wat dwaalsporen. Vertwijfeld beschreef toenmalig museumdirecteur Stefano Fugazza in zijn dagboek hoe hij op 1 april 1997 ondanks het vermoeden van een 1 april-grap ‘als een gek’ naar Ventimiglia reed, waar de politie het werk dacht te hebben teruggevonden. Helaas, het schilderij rook naar verse olieverf – het bleek een vakkundige vervalsing. ‘Het enige waarmee we terugkwamen, was een bekeuring voor te hard rijden’, schreef de in 2009 overleden Fugazza.

Precies op de plaats delict, waar de carabinieri in de dagen na de diefstal elke millimeter hadden uitgekamd, is het doek nu teruggevonden. Het Ricci Oddi wacht nog met officiële bekendmakingen tot de echtheid is bevestigd, maar de huidige museumdirecteur Massimo Ferrari vertelde La Libertà al dat de zegels achter het schilderij authentiek zijn.

Rest de vraag of het portret al die tijd achter het luik heeft gelegen, of daar pas recentelijk is neergelegd. Jonathan Papamarenghi, Piacenza’s wethouder van cultuur, vermoedt het laatste. ‘Het vreemdste is dat het schilderij in uitstekende conditie verkeert’, zei hij aan La Repubblica. ‘Het ziet er niet uit alsof het 22 jaar achter een luik heeft gezeten.’ Papamarenghi sprak van een ‘geweldig kerstcadeau voor Piacenza’. Een cadeau in tweevoud, om precies te zijn: vlak voor de diefstal in 1997 had een kunststudent namelijk bewezen dat onder het meesterwerk een ander schilderij schuilging, het sinds 1912 spoorloos geraakte Portret van een meisje, dat Klimt bleek te hebben overgeschilderd. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden