Nieuws TUI

TUI doet vliegtuig naar Parijs in de ban om CO2-uitstoot te verminderen

Vliegen naar Parijs voor een weekendje weg? Dat kunnen klanten van TUI Nederland straks vergeten. De grootste touroperator van Nederland gaat vanaf volgend najaar alleen nog maar reizen aanbieden per trein of auto naar de Franse hoofdstad. ‘We willen laten zien dat het ons menens is met het verminderen van de CO2-uitstoot’, stelt het bedrijf. De luchtvaart is in Nederland goed voor 6,5 procent van dit broeikasgas.

Beeld REUTERS

Het besluit heeft een bescheiden impact, geeft TUI toe. ‘Het merendeel van onze klanten nam al de trein of de eigen auto naar Parijs. Slechts enkele honderden per jaar kozen voor het vliegtuig.’ Financieel wordt de touroperator er slechter noch beter op. ‘We vliegen niet met eigen toestellen naar Parijs, maar boeken voor onze klanten stoelen bij andere luchtvaartmaatschappijen.’

TUI Nederland is de enige vestiging van het Europese concern die voor stedentripjes naar Parijs het vliegtuig in de ban doet. De tien andere nationale filialen hebben geen last van vliegschaamte, een uit Zweden overgewaaide gemoedstoestand die aanzet tot groener reizen. ‘De discussie dat je voor kortere afstanden, tot 700 kilometer, een duurzamer vervoermiddel zou moeten nemen, speelt alleen in Nederland.’

Tijdgeest

Met zijn besluit lijkt TUI de tijdgeest wel goed aan te voelen. In Duitsland en Frankrijk zijn stemmen opgegaan om binnenlandse vluchten te verbieden. Deze week werd bekend dat de regering van Vlaanderen haar ambtenaren opdraagt om vanaf 1 oktober alleen het vliegtuig te pakken als hun bestemming op meer dan zes uur reizen van Brussel ligt, of verder dan 500 kilometer van het regeringscentrum.

Andere Europese steden zijn vanuit Nederland ook goed bereikbaar per trein, maar zijn nog niet rijp voor een ‘vliegverbod’, vindt TUI. ‘We kijken ook of reizen met de trein net zo comfortabel is en niet meer kost.’ Zo valt Londen af, omdat reizigers die in Amsterdam opstappen in Brussel de trein nog moeten verlaten voor de Britse grenscontrole. Die leidt tot een uur extra reistijd. In Amsterdam is alles gereed om daar paspoorten en bagage te checken, maar de aanpassing van de verdragen tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk wil niet vlotten.

De reistijd naar Berlijn per trein is in de ogen van TUI nu nog te lang. Vanuit Amsterdam kost het zes uur en twintig minuten om via het spoor in Berlijn te geraken, het vliegtuig doet er van luchthaven naar luchthaven vijf uur korter over. Zelfs met de tijd erbij geteld voor inchecken en de veiligheidscontrole wint het vliegtuig het van de trein. Exact een jaar geleden presenteerden het kabinet, de NS en ProRail wel plannen om de duur van een treinreis tot vier uur terug te brengen. Daar zijn nieuwe treinen voor nodig, maar vooral de politieke wil van lokale overheden, die nu nog eisen dat de trein ook hun stad aandoet.

Het spoor stokt bij de grens
Traag, ingewikkelde dienstregelingen, maar toch vooral duur, of in elk geval duurder dan het vliegtuig. Het spoor heeft zijn imago niet mee bij de reiziger die naar het buitenland wil. Is het internationale treinkaartje echt zo prijzig, of lijkt dat maar zo?

In vier uur naar Berlijn vanuit Amsterdam? Das schaffen wir, roepen kabinet, de NS en ProRail. Zo’n treinreis vergt nu nog zes uur en twintig minuten. Nieuw materieel dat met 200 kilometer over het spoor zoeft is zo besteld. Het zijn alleen de lokale stadsbesturen die toch graag willen zien dat de Berlijn-expresse wel in hun gemeente halt houdt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden