TU in Eindhoven wil AVRO niet sponsoren

De TU in Eindhoven kreeg onlangs een 'merkwaardig' programmavoorstel van de AVRO: een achtdelige serie, gepland voor oktober en november, over universiteiten en hbo-opleidingen....

Extra voordeel: het ruwe bandmateriaal wordt door de AVRO ter beschikking gesteld, waarna de hoofdsponsor een eigen voorlichtingsfilm kan maken. 'Dit is in het algemeen goedkoper dan op eigen initiatief een voorlichtingsfilm maken.' Het subsponsorschap biedt minder voordelen en minder zendtijd: vier à vijf minuten. De brief voegt eraan toe dat de AVRO 'nauwkeurig' weet wat het Commissariaat voor de Media toestaat. 'Het commissariaat heeft de samenwerking AVRO/Admedia RTV-kern tot op heden nog nooit op een fout kunnen betrappen.'

Admedia RTV-kern is een werkmaatschappij van uitgeverij VNU, die het programma met de AVRO maakt. De brief is verstuurd door een klant van Admedia: communicatie-adviesbureau IPW uit De Bilt. A. Koopmans, salesdirector van Admedia RTV-kern, meent dat IPW zijn plannen volstrekt verkeerd heeft begrepen: 'Het is fantastisch sensationeel, ik wou dat het waar was, maar dat is het niet. Publieke omroepen zijn allergisch voor sponsoring en het Commissariaat voor de Media kijkt nauwlettend toe. Als we dit hadden gewild, hadden we beter naar RTL kunnen gaan, daar kan het wel.'

Briefschrijver IPW is zich van geen kwaad bewust. B. Naber: 'Wij hebben geïnformeerd bij Admedia en we hebben begrepen dat de richtlijnen voor sponsoring zijn verruimd. Vorig jaar kon dit programma niet doorgaan, nu is het goedgekeurd door het commissariaat.'

Volgens W. Moerer van het commissariaat, die overigens het programmavoorstel voor het eerst onder ogen heeft, is het verboden volgens de huidige sponsorregels, èn volgens de toekomstige, die binnenkort bij wet worden vastgelegd. 'De sponsor bepaalt in hoge mate vorm en inhoud van het programma. Dat is volstrekt in strijd met het doel van de publieke omroep. Op deze manier verkoop je je gewoon.'

En de AVRO? Die belt na twee keer proberen niet terug.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.