TU Eindhoven vindt het vliegwiel voor auto's uit

Met gebruik van een vliegwiel kunnen auto's zo'n 30 procent zuiniger rijden, beweren onderzoekers van de TU Eindhoven. En ook nog op een relatief goedkope manier.

Het ontwerp van het Eindhovense vliegwiel. De grijze schijf kan bij het ronddraaien energie opnemen en weer afgeven.


Werktuigbouwkundige Koos van Berkel toonde op de testbank aan hoe de energie die normaal verloren gaat bij het afremmen, kan worden gebruikt om een stalen schijf van 10 kilo in beweging te brengen. Bij het optrekken wordt de energie van die ronddraaiende schijf, beter bekend als vliegwiel, weer ingezet om de auto aan te drijven.

Bij ritjes in de stad levert dit een brandstofbesparing op van 30 procent ten opzichte van gangbare auto's, becijferde Van Berkel. Bij gemiddeld weggebruik, waarbij er dus ook op de snelweg wordt gereden, is de besparing 15-20 procent. De meerprijs van de techniek ligt rond de duizend euro, vijf keer zo goedkoop als een vergelijkbaar concept dat werkt op batterijen.

Productieklaar
Het idee van een vliegwiel is niet nieuw, maar een succesvolle toepassing in personenauto's wel. Van Berkel wil de techniek de komende jaren productieklaar maken. Dit doet hij samen met het Belgische bedrijf Punch Powertrain, dat verwacht honderdduizenden vliegwielen te verkopen.

Pavol Bauer, universitair hoofddocent elektrische vermogensconversie van de TU Delft, is enthousiast over het concept. 'Al moet je bij vliegwielen altijd goed letten op de veiligheid', zegt Bauer, die niet direct betrokken is bij het Eindhovense onderzoek. 'Als zo'n grote draaiende schijf losraakt, is de schade niet te overzien.'

In 2006 schoot bij ingenieursbureau CCM in Nuenen nog een vliegwiel door de bedrijfshal. Daarbij vielen toen vijf gewonden. De Eindhovenaren bouwden om die reden een relatief licht vliegwiel met een laag toerental, waardoor het gevaar na eventueel losraken kleiner is.

Batterij
Volgens Bauer van de TU Delft is het vliegwiel overigens geen reden om batterijen af te zweren. 'Als je je auto een paar dagen laat staan, verliest een batterij geen energie. Het vliegwiel zal door wrijving langzaam tot stilstand komen, die energie ben je dan kwijt. Daarom denk ik dat de komende jaren eerder een mengvorm zal doorbreken: hybride auto's met batterijen én vliegwiel.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden