Tsunami

2013 - nu, staat er als tijdsaanduiding aan het begin van Escape from Los Angeles. Dus móést deze maffe sf-actiefilm wel ergens dit jaar uitgezonden worden. Blijkbaar klonk 2013 nog futuristisch genoeg toen regisseur John Carpenter, producer Debra Hill en hoofdrolspeler Kurt Russell het vervolg op hun klassieker Escape from New York (1981) bij elkaar penden; hun perspectief op de nabije toekomst is vooralsnog niet helemaal werkelijkheid geworden. Los Angeles zou volgens de film inmiddels een van Californië los gebeefd eiland moeten zijn, waar al het uitschot van Amerika bijeen gedreven wordt door de voor het leven benoemde, ultra-christelijke president. Een gigantisch strafkamp waar enkel het recht van de sterkste geldt, en de bannelingen de dagen slijten met ranzige seks en bloederig geweld. Er broeit ook een volksopstand: de Peruaanse Che Guevarakloon Cuervo Jones bereidt een invasie op het vrije vasteland voor, met de overgelopen dochter van de president aan zijn zijde. En met een afstandsbedieningachtig kastje in zijn hand, dat de gehele westerse beschaving plat kan leggen.


Snake Plissken, de eenogige held uit Escape from New York, wordt gedwongen achter dat kastje aan te gaan, wat het begin is van een volkomen idiote, maar zeer vermakelijke dwaaltocht door de ruïnes van Hollywood.In Beverly Hills valt Plissken in de handen van een bende gemuteerde rijkaards, engerds die zo veel plastische chirurgie en facelifts hebben ondergaan dat ze er nu bijlopen als misvormde kannibalen. Hoogtepunt is een bijkans psychedelische scène waarin Plissken de roze Cadillac van Jones' handlanger Map to the Stars Eddie (Steve Buscemi) achtervolgt, kalmpjes surfend op een tsunami. En dan het meesterlijke, want o zo vage slotbeeld, waarin Plissken een lucifer aansteekt, recht in de camera kijkt en met stoer-hese stem 'Welcome to the human race' prevelt. De vloedgolf aan fantastische fratsen maakt Escape from L.A. tot een cultfilm om te koesteren.


Escape from L.A. (John Carpenter, 1996) Veronica, 20.30-22.30 uur.


No Country for Old Men


(Joel en Ethan Coen, 2007) Dat No Country for Old Men het grotendeels zonder muziek stelt, is een van de vele kwaliteiten van deze misschien wel beste Coens-film. Vanaf het begin heerst de stilte. Aanvankelijk is dat nog logisch, omdat hoofdpersoon Llewelyn Moss (Josh Brolin) zich helemaal alleen over de oneindige en kale vlakten van Texas beweegt.


Maar al snel is de film veranderd in een zinderende achtervolgingsthriller en dat is een genre waarin een componist zich doorgaans laat gelden. Niet in No Country For Old Men. Componist Carter Burwell probeerde eerst nog een soort abstracte soundtrack te maken, maar liet dat uiteindelijk achterwege. Wat blijkt? Zonder muziek, maar met het minimalistische geluidsdecor en de briljante montage, ontstonden een paar van de spannendste scènes uit hun oeuvre.


RTL7, 22.00-0.30 uur.


Good Night, and Good Luck

(George Clooney, 2005) De tweede film waarbij acteur George Clooney op de regiestoel plaatsnam is nog steeds zijn beste. In verrukkelijk zwart-wit maakte hij een even historisch als politiek-actueel portret van Edward R. Murrow, presentator van het CBS-nieuwsprogramma See It Now. De kettingroker droeg in de late jaren vijftig bij aan de val van communistenjager -Joseph McCarthy. Clooney legt de laatste maanden van zijn strijd vast en verwijst daarbij voortdurend naar het Amerika van George Bush jr. - zonder schoolmeesterachtig te zijn.


BBC2 , 0.05-1.30 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden