Truus van Gog, fotograaf

'OP EEN feestje is het soms moeilijk uitleggen. Ik ben toch wel iets anders dan puur fotograaf, ik creëer mijn eigen foto's....

'Ik maak veel omslagen: voor het kwartaalblad van de ING-bank bijvoorbeeld, en voor het blad Forum van VNO-NCW. Het is elke keer een puzzel. Dat vind ik er leuk aan, maar dat is tegelijkertijd ook het moeilijke. Soms heb ik binnen een halfuur een idee en soms duurt het vier dagen. Ik krijg bijvoorbeeld de opdracht: 'Maak iets bij groen beleggen'. Dan ga ik in mijn hoofd aan het werk. Als een aantal dingen samenvalt, ontstaat er een werkbaar idee. Daarna begint het handwerk in de studio. Beeldelementen worden samengebracht, waarbij ik rekening hou met de typografie.

'Nog niet zo lang geleden werkte ik met ingewikkelde technische oplossingen om de dingen bij elkaar te brengen. Ik heb nu acht werkeloze projectoren staan, die ik daarvoor gebruikte. In plaats daarvan heb ik nu een geweldig stuk gereedschap: de computer. Ik neem alles op met een middenformaat camera. De beelden scan ik in, waarna ik ze kan bewerken en rangschikken.

'Toen ik zeven was, wilde ik timmerman worden, net als mijn vader. Ik weet het nog goed, iedereen lachte me uit op school. Je ging niet naar een technische school als je goed kon leren. Ik heb atheneum gedaan en omdat iedereen in die tijd ging studeren, deed ik dat ook. Ik was goed in tekenen en daarom werd het de academie voor beeldende kunst in Den Haag. Richting grafische vormgeving: je moest toch een vak leren vonden ze thuis, en dit was toegepaste kunst, dat kon.

'In het tweede jaar kreeg je daar fotografie. Ik vond het heel erg leuk en heb nog gedacht aan een overstap naar de mts voor fotografie, maar dat was wel een erg schoolse opleiding. Met hangen en wurgen heb ik de academie afgemaakt. Via een vriendin heb ik bij fotograaf Reinier Gerritsen stage gelopen. Hij werkte veel voor grafische vormgevers.

'Toen ik klaar was, ben ik voor Reinier gaan werken. Ik moest het vak nog wel heel erg leren. Ik was veel meer met vorm bezig dan met licht. Later pas ben ik dat gaan combineren.

'Veertien jaar geleden, ik was 28, heb ik me ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en heb een studio gehuurd. In het begin heb ik veel voor Opzij gewerkt en voor de AKZO fotografeerde ik feesten en partijen.

'Ik ging steeds meer werken met vormgevers, bedacht omslagen en foto-illustraties. Nu heb ik een aantal grote klanten. Dat maakt je wel kwetsbaar, als er een andere vormgever komt, kun je zo uit de gratie zijn. Toch wil ik dit graag blijven doen. De vrijheid is geweldig. Als ik twee of drie dagen keihard gewerkt heb, ga ik de vierde dag een boswandeling maken.

'Per jaar zet ik ongeveer een ton om. Dat betekent een maandinkomen van tussen de twee- en drieduizend gulden netto per maand. De investeringen zijn hoog en ik moet zelf voor mijn pensioen zorgen.

'Naast het illustratieve werk doe ik vrije projecten voor exposities. Ik heb een serie driedimensionale bloemenfoto's gemaakt. Ook een serie doormidden geknipte portretten. De twee gezichtshelften maakte ik zo los van elkaar. Ik heb dat gedaan met fotografen uit mijn omgeving omdat ik dan ver kon gaan. Een vriend van mij is overleden aan een hersentumor. Als fotograaf kijk je heel intens naar gezichten, dan besef je hoe vergankelijk we zijn.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden