Trumps voortdurende twitteraanvallen op bedrijven laten vooral Amazon (lees: The Washington Post) niet onberoerd

President Trump heeft het niet zo op techbedrijven. Net als dat hij niet veel op heeft met automakers, airco-fabrikanten, mediabedrijven, medicijnfabrikanten, etcetera; de lijst vijanden die The New York Times opsomt (zelf trouwens ook een vijand van Trump) is lang. En de serie verwensingen die de president openlijk via Twitter op die bedrijven plakt, is al even lang: oneerlijk, dom, nep, mislukkingen, afval of gewoon: ‘vijand van het Amerikaanse volk’.

President Donald J. Trump bij een overleg in juni 2017 met Microsoft CEO Satya Nadella (M) en CEO van Amazon Jeff Bezos (R). Foto EPA

Eén bedrijf moet het de laatste tijd in het bijzonder ontgelden: Amazon van Jeff Bezos. In een serie tweets beschuldigde Trump het succesvolle bedrijf (webwinkel, tv-producent en eigenaar van The Washington Post) ervan dat het belastingen zou ontlopen en geen eerlijke vergoedingen zou betalen aan de Amerikaanse posterijen en dat er op deze manier sprake van oneerlijke concurrentie zou zijn. Dit alles kost de Amerikaanse burger miljarden, zo herhaalde Trump later deze week tegenover verslaggevers zijn beschuldigingen - daarbij een rapport citerend zonder duidelijk te maken om wat voor rapport het gaat.

De impliciete dreigementen van overheidsingrijpen hebben de koers van Amazon scherp doen dalen eerder deze week, dus helemaal zonder gevolgen blijven Trumps tweets bepaald niet. In korte tijd verdampte vele miljarden dollars aan beurswaarde. Het bedrijfsleven begint zich dan ook te roeren. ‘Het is ongepast voor overheidsfunctionarissen om hun positie te gebruiken om een Amerikaans bedrijf aan te vallen’, zo haastte een hoge functionaris van de Amerikaanse Kamer van Koophandel zich te zeggen. Overigens is het niet voor het eerst dat een Amerikaanse president kritiek uit op een bedrijf. Zo gispte Trumps voorganger Obama in 2015 nog kantoorbenodigdhedenleverancier Staples omdat deze de Affordable Care Act niet steunde.

Wél nieuw is de hoeveelheid kritiek en de weinig verhullende bewoordingen waarmee deze gepaard gaat. Het opvallende van Trump is dat zijn toon niet noemenswaardig is veranderd sinds hij in het Witte Huis zit. ‘Dit is een ongekende situatie voor bedrijven’, citeert The New York Times een voorzitter van de Information Technology Industry Council, een belangenclub voor techbedrijven, waarbij behalve Amazon onder andere ook Google, Facebook en IBM zijn aangesloten. De tweets van de president kunnen volgens hem ‘significante reputatieschade’ veroorzaken. Inmiddels zou de overgrote meerderheid van de techbedrijven die deze belangenclub vertegenwoordigt een zogenoemde presidentiële twitterstrategie hebben. Die komt er op neer dat het het beste is om niet tegen Trump in te gaan en de storm over te laten waaien. Want dat is dan weer een voordeel van Trump: hij vindt altijd wel weer een nieuw slachtoffer.

Al moet Bezos, de rijkste man op aarde, vrezen dat de blik van Trump altijd weer zijn kant op gaat. Bezos bezit namelijk niet alleen de grootste online supermarkt ter wereld, hij is ook de eigenaar van The Washington Post. Laat dit nu net een van de kranten zijn waar Trump een bloedhekel aan heeft. Volgens ingewijden volgen de aanvallen op Amazon steevast op artikelen in deze krant die door Trump als negatief werden beschouwd. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.