Trump haalt uit naar warenhuis om schrappen kledinglijn Ivanka

Het scheiden van zakelijke familiebelangen en zijn politieke functie ging Donald Trump woensdag even niet goed af.

Ivanka Trump boetiek in de Trump Tower in New YorkBeeld anp

De Amerikaanse president twitterde over de behandeling die zijn dochter Ivanka ten deel was gevallen door de luxe-warenhuisketen Nordstrom (349 winkels in 40 staten). De leiding ervan besloot eerder deze week niet langer de juwelen, schoenen en handtassen van de Ivanka-lijn te verkopen. Dat wordt gezien als een succes voor de #GrabYourWallet-beweging, die de Trump-familie in de portemonnee wil raken. Trump reageerde woedend: 'Mijn dochter is zo oneerlijk behandeld door Nordstrom. Ze is een geweldig mens - altijd ervoor strijdend dat ik het juiste doe! Verschrikkelijk!'

Koersen

Direct na de presidentiële tweet, verzonden via zowel zijn presidentiële als zijn persoonlijke account, ging het aandeel-Nordstrom omlaag, waarna het later een van de beste presterende aandelen op Wall Street werd. Trumps tweets hebben al eerder invloed op koersen van bedrijven gehad, onder meer Boeing en autofabrikanten, maar dan ging het om beleidszaken. Maar nu draait het om een zakelijke beslissing die de Trump Organization heeft geraakt. Want de Ivanka-producten maken daar deel van uit. De organisatie is 'op afstand' van de president geplaatst om belangenvermenging tegen te gaan - de leiding is overgedragen aan zijn twee zonen. Maar Trump is wel nog altijd aandeelhouder van. Dus kwam hij in zijn tweet niet alleen maar op voor zijn dochter.

Onethisch

'Trump lijkt zijn functie te gebruiken om bedrijven te straffen die geen zaken met zijn familie meer willen doen. Dat lijkt onethisch', zo reageerde de oprichtster van de #GrabYourWallet-beweging Shannon Coulter bij de Californische tak van tv-station NBC. Deze zakenvrouw startte een boycot-actie tegen Ivanka-producten, direct na Trumps vorig najaar uitgelekte 'Grab them by the pussy'-uitspraak. Coulter, zelf ooit het slachtoffer van seksuele intimidatie op de werkvloer, vond dat Ivanka onvoldoende afstand nam van haar vader. De 'First Daughter' kritiseerde diens uitspraak wel, maar bleef haar vader verder hartstochtelijk ondersteunen. Net zoals ze haar eigen lijn bleef promoten: direct na Trumps verkiezing droeg ze, als lid van de First Family, in een tv-interview een armband van ruim 10 duizend dollar, die ze meteen daarna via een 'Style Alert' onder de aandacht van de media bracht.

Coulter nam aan Ivanka's gedrag aanstoot, juist ook omdat zij zich met haar producten richt op vrouwelijke professionals. Dus publiceerde ze een lijst met luxe-warenhuizen en websites die de Ivanka-lijn verkopen. Zij riep consumenten op niet alleen te boycotten, maar ook contact op te nemen. Aanvankelijk had de actie alleen bij enkele websites succes, maar inmiddels zijn grote warenhuizen als Macy's, Nordstrom en T.J. Maxx in het vizier. De laatste heeft, zo meldde The New York Times woensdag, zijn personeel geïnstrueerd alle verwijzingen in de winkels naar de Ivanka-lijn te verwijderen om consumenten niet te bruskeren. Op die instructie heeft Trump vooralsnog niet gereageerd.

Zuiver commercieel

Macy's houdt zich nog stil, maar Nordstrom schrapte de Ivanka-producten, waarbij het bedrijf benadrukte dat er een zuiver commerciële afweging was gemaakt, de Ivanka-lijn 'verkocht onvoldoende'. Maar of het alleen maar commercieel was, valt te betwijfelen. Drie dagen eerder had Nordberg in een intern memo afstand genomen van Trumps reisverbod voor inwoners van zeven moslimlanden. Met zijn tweet probeerde Trump wraak te nemen. Op sociale media werd Nordstrom toegejuicht. Coulter legt de gang van zaken uit als 'een bewijs van de kracht en invloed' van haar #GrabYourWallet-beweging.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden