NieuwsImportheffing

Trump dreigt EU met 20 procent importheffing op auto’s

President Trump heeft gedreigd een importheffing van 20 procent in te voeren voor alle auto’s vanuit de Europese Unie. Op Twitter zei Trump dat hij de heffing zal afkondigen als de EU niet snel de importbarrières en heffingen op Amerikaanse auto’s afschaft. ‘Bouw ze hier!’, sloot Trump zijn waarschuwing af.

Auto’s van Volkswagen wachten tot ze een vrachtschip op kunnen in Emden, Duitsland. Beeld null
Auto’s van Volkswagen wachten tot ze een vrachtschip op kunnen in Emden, Duitsland.

Trumps tweet leidde meteen tot een koersdaling voor Europese automakers, zoals BMW, Daimler en Volkswagen. Vooral Duitsland is beducht voor extra Amerikaanse heffingen. Ongeveer de helft van de Europese auto’s die de VS importeren, is afkomstig uit Duitsland.

Met zijn dreigement reageerde Trump op het ingaan van Europese tegenmaatregelen voor de Amerikaanse heffingen op staal en aluminium uit de Europese Unie. De EU heeft extra heffingen ingevoerd op Amerikaanse exportgoederen ter waarde van 2,8 miljard euro, waaronder Levis spijkerbroeken, bourbon uit Kentucky en Harley-Davidsonmotoren.

Trump ergert zich al langer aan de grote hoeveelheden Mercedessen en andere Europese autos die hij in Amerika op straat ziet. Volgens hem is dat het gevolg van het lage importtarief (2,5 procent) dat de VS hanteren voor Europese autos. Omgekeerd heft de EU 10 procent op passagiersautos uit de VS. 

Op last van Trump onderzoekt het Amerikaanse ministerie van Handel momenteel of de invoer van buitenlandse autos en onderdelen een bedreiging vormt voor de nationale veiligheid. Met dat argument voerde de regering-Trump onlangs ook de extra heffingen op staal en aluminium uit de EU, Mexico en Canada in.

Trumps minister van Handel Wilbur Ross kwam deze week zwaar onder vuur te liggen voor een commissie van de Amerikaanse Senaat. Democratische én Republikeinse senatoren verweten hem dat de heffingen alleen maar tot prijsstijgingen voor de Amerikaanse consumenten leiden. ‘Een auto is geen blik soep, hield de Republikeinse senator Orrin Hatch hem voor. ‘Veel Amerikanen hebben een auto nodig om op hun werk te komen. Ik ben geschokt dat iemand overweegt die nog duurder te maken.’

Sinds de invoering van de extra heffingen op staal en aluminium zijn de prijzen voor Amerikaans staal flink gestegen. Maar volgens Ross is dat te wijten aan het ‘asociale’ gedrag van de tussenhandel. Hij kondigde aan dat de regering een onderzoek zal instellen naar de prijsstijgingen.

Met zijn dreigement hoopt Trump niet alleen dat de EU de importtarieven voor Amerikaanse auto’s verlaagt, maar wil hij de Europese automakers ook dwingen meer auto’s in de VS te produceren. Duitse autofabrieken produceerden in 2016 al ruim 850 duizend auto’s in de VS, waarvan ruim de helft voor de export naar andere landen bestemd is. Die bedrijven krijgen nu ook te lijden onder de extra heffingen die China heeft ingesteld op terreinwagens uit de VS als reactie op de invoerheffingen die Trump heeft afgekondigd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden