'Trucks kunnen over 5 jaar onbemand de weg op'

De eerste vrachtwagens rijden over vijf jaar volledig automatisch over snelwegen en enkele grote provinciale wegen. Het gaat om koppeltjes van twee vrachtwagens waarbij de voorste wagen door een chauffeur wordt bestuurd en de tweede wagen volledig automatisch volgt.

Minister Schultz eerder dit jaar tijdens een proef met een zelfrijdende auto. Beeld anp

Dit zegt programmamanager Bastiaan Krosse van onderzoeksinstituut TNO. Een consortium onder aanvoering van TNO met onder andere DAF, het Havenbedrijf Rotterdam en branchevereniging Transport en Logistiek Nederland hebben hiertoe een proef in voorbereiding. Komend jaar moeten de eerste tests beginnen. Het is de eerste keer dat er in Nederland grootschalig wordt getest met commerciële toepassingen voor zelfrijdende auto's, in de regio Eindhoven vinden al langer wetenschappelijke experimenten met (semi)zelfrijdende auto's plaats.

Proeftuin

Minister Schultz van Infrastructuur hecht grote waarde aan het Rotterdamse experiment. 'De relatie tussen voertuig en bestuurder verandert de komende twintig jaar meer dan de afgelopen honderd jaar', schreef de bewindsvrouw deze zomer in een brief aan de Tweede Kamer over de opkomst van de zelfrijdende auto. Schultz wil Nederland openstellen als proeftuin voor grootschalige experimenten met zelfrijdende auto's. 'Ik zie het als kans om Nederland wereldwijd op de kaart te zetten als land waar deze innovaties kunnen plaatsvinden en om koploper te worden op dit gebied.'

Niet de techniek maar de wetgeving lijkt momenteel de grootste belemmering op weg naar een grotendeels zelfrijdend wagenpark. Met name op snelwegen zijn wereldwijd al talloze succesvolle proeven gehouden met zelfrijdende auto's. De eerste auto's die volledig automatisch achteruit kunnen inparkeren zijn reeds op de markt. De beloften voor de verkeersveiligheid en doorstroming van zelfrijdende auto's zijn groot. Robotchauffeurs zouden alerter zijn, zuiniger rijden en de verkeersregels strikt naleven. Vooralsnog moeten auto's van de wet altijd door een chauffeur van vlees en bloed worden bestuurd.

Mogelijk rijden over vijf jaar de eerste vrachtwagens rijden volledig automatisch over de snelwegen. Beeld anp

Aparte ontheffing

De wet- en regelgeving raakt in hoog tempo achterop bij de stand van de techniek, erkent ook de minister. Nu moet de bewindsvrouw onderzoekers voor iedere proef met zelfrijdende auto's nog een aparte ontheffing verlenen om de robot de besturing van het voertuig te laten overnemen. Ambtenaren van Schultz onderzoeken welke wetswijzigingen noodzakelijk zijn om de grootschalige introductie van zelfrijdende auto's mogelijk te maken. De bewindsvrouw verwacht begin 2015 een voorstel hiertoe naar de Tweede Kamer te sturen.

Waarom rijden we nog niet in de zelfsturende auto? Lees het verhaal hier.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.