Truckers claimen geld van Oostenrijk

Europese truckers dienen een miljoenenclaim in bij Oostenrijk, nadat het Europese Hof van Justitie dat land gisteren veroordeelde voor het heffen van te hoge tol op de Brennerautoweg, die van Innsbruck naar Italië loopt....

Van onze verslaggever

Volgens brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) gaat het in totaal om een bedrag van honderden miljoenen guldens. Nederlandse vrachtwagenbedrijven denken daarvan tientallen miljoenen op te kunnen strijken. Volgens het Europese Hof heeft Oostenrijk in strijd met de Europese regels gehandeld door zowel in 1995 als in 1996 het tarief voor vrachtwagens op de autoweg te verhogen. Volgens een woordvoerster van het Hof betekent dit dat Oostenrijk de tariefsverhogingen ongedaan moet maken.

De gewraakte verhogingen gelden alleen voor voertuigen die het hele traject van Innsbruck tot de Italiaanse grens afleggen. Voor deze wagens geldt een hoog tarief, terwijl voor het afleggen van een gedeelte van de autoweg een lager tarief wordt berekend.

Volgens het Hof werkt deze maatregel discriminerend voor buitenlanders, omdat gebleken is dat alleen Oostenrijkers een gedeelte afleggen. Naar EU-regels mogen toltarieven niet discrimineren naar nationaliteit van de vrachtauto. Ook moeten de toltarieven gerelateerd zijn aan de kosten van de infrastructuur. In beide gevallen concludeerde het Hof dat het Oostenrijkse staatsbedrijf dat de tol heft in de fout is gegaan.

De Brennerautobahn verbindt Innsbruck met de Italiaanse grens en is 34,5 kilometer lang. De weg is gebouwd in de periode tussen 1965 en 1973 en is inmiddels helemaal afbetaald. Er resteren alleen nog onderhouds- en beheerskosten.

Volgens TLN betekent de uitspraak dat de huidige dagtarieven met minimaal 35 en maximaal 60 procent omlaag moeten en dat het extra nachttarief moet verdwijnen. Dat scheelt vrachtwagenchauffeurs op jaarbasis veel geld. De huidige tol bedraagt overdag 172 gulden (vijf gulden per kilometer) en 's nachts het dubbele.

Tenzij Oostenrijk een schikking treft, kan het volgens TLN, nog wel even duren voor de truckers hun geld krijgen. 'Weigert Oostenrijk te schikken, dan moeten we naar de civiele rechter in Oostenrijk, een procedure die jaren kan duren.'

Een gezamenlijke claim zit er niet in. Gedupeerde bedrijven zullen afzonderlijk een procedure moeten beginnen. De claim gaat over de periode 1995 tot 2000. 'Lastig is ook dat er exact vermeld moet worden wanneer men over de Brennerautoweg heeft gereisd', aldus TLN.

De werkgeversorganisatie diende al eerder namens twintig bedrijven een claim van drie miljoen gulden in bij de Oostenrijkse regering. TLN heeft inmiddels een Oostenrijkse advocaat in de arm genomen.

Nederlandse vervoerders voeren per jaar tachtigduizend ritten uit over de Brennerautobahn, ongeveer 10 procent van het totale Europese vrachtwagentransport.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden