Trouwe zegeltjesplakkers

Nederlanders sparen veel en graag. Zo ook bij de benzinepomp. Maar wat leveren die punten eigenlijk op?

Het benzinelampje brandt al, maar de eerste pomp die in zicht komt, komt niet in aanmerking. Waarom niet? Geen FreeBees: spaarpunten van oliebedrijf BP op elke liter brandstof. Nederlandse autorijders wringen zich in allerlei bochten om hun spaarpunten binnen te hengelen bij de volgende tankbeurt. Het bindt ze aan een merk. Elk tankstation heeft immers een ander spaarsysteem.


Maar hoeveel leveren die spaarpunten nu eigenlijk op? De vereniging Auto van de Zaak inventariseerde het twee jaar geleden voor de leaserijders en wees Texaco aan als meest lucratieve spaarvarken. Bijna 1 eurocent per liter ging naar de spaarpas. Bovendien kon je de punten inwisselen voor geld (weliswaar tegen de halve prijs), was er een uitgebreide keur aan producten om uit te kiezen en zijn er 454 pompstations in Nederland.


Texaco komt nog steeds goed uit de bus, maar alleen de leaserijder kan het zich veroorloven om er voor de Rocks' te tanken. Gemiddeld betaal je er nu 1,81 euro voor een liter Euro 95. Het merk is daarmee met Total de duurste en precies die ene cent duurder dan Shell.


Volgens directeur Rik Luttmer van loyaliteitsadviesbureau Dunck zijn inderdaad de leaserijders de trouwste spaarders. 'Ze tanken veel vaker duur langs de snelweg, bij stations met spaarsystemen, en tanken ook meer, waardoor cadeaus sneller bereikbaar worden.'


Maar je merkt dat de pompstations zoekende zijn, zegt Luttmer. 'Autorijders zien de spaarpunten niet echt als iets waardevols, maar verwachten het wel van de pomphouder. Kortlopende spaaracties als het messensparen bij BP doen het beter, omdat het product voor de consument sneller in zicht komt.'


Shell kwam minder goed uit de bus. De spaarzegels waren 'echt niet meer van deze tijd', zeiden de verenigde leaserijders. Shell lijkt zich de kritiek aan te trekken en stopt op 1 april met het oude spaarsysteem. De consument krijgt inmiddels tweemaal zoveel Shell Air Miles voor een liter brandstof, waarmee het weer doorstoot naar de lucratiefste spaarstations van Nederland, waar ook BP en het kleinere Q8 zich bevinden. Veel meer dan 1 cent per liter levert het overigens niet op. Wie snel weer terugkomt bij Shell heeft wel recht op een milesverdubbelaar. Enige nadeel: de airmiles zijn niet in te wisselen voor geld. Oplossing: koop er een bioscoopbon van, die komt altijd van pas.


Uit de tankstationcijfers van de Bovag blijkt dat de zegelplakker niet uitgestorven raakt. De Zwitserse keten Avia timmert flink aan de weg met 244 tankstations in Nederland en geeft spaarzegels, bij elke 5 liter. Maar de zegelaar betaalt daarvoor wel een prijs. De vergoeding per liter is 0,6 cent. Wie zijn zegels als munten in de portefeuille wil, houdt 0,4 cent per liter over.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden