Trouwe lobbes, maar ook een benzineslurper

Hij heeft een draaias zo groot als een basketbalveld en hij zuipt als een tempelier. Maar dan heb je ook een trouwe lobbes die je zonder gedoe door modder of sneeuw kart.

De nieuwe Jeep Grand Cherokee. Beeld epa

Mag je een 75-jarige tegenspreken? Onaardig tegen 'm doen terwijl-ie aardig voor je is? Hem negeren of links laten liggen omdat-ie al zo oud is? Nee, dat mag allemaal niet. En aangezien Jeep, een merknaam van het Fiat-Chryslerconcern, in juni precies 75 jaar bestond en het hele wagenpark was voorzien van feestmutsen en 75-jaar-logo's, stapten we met een opgeruimd gemoed in de jubileumeditie van Jeeps topmodel en bestseller in het thuisland: de Jeep Grand Cherokee.

Als ergens het Size Does Matter wordt beleden dan is het wel in de wereld van de SUV. De Blik-parkeergarage was maar net hoog genoeg voor ons testexemplaar en het was de enige auto op de redactieverdieping die niet in zijn parkeervakje pastte. (Al zegt dat misschien meer over onze Renaults Clio dan over Jeeps vlaggeschip.)

Ze kloppen zich er niet al te hard voor op de borst, maar Jeep mag zich gerust de uitvinder van de SUV noemen. Al zag het SUV'tje dat in 1941 het levenslicht zag er naar hedendaagse maatstaven gewoonweg schattig uit. Dat was het wagentje dat nu de Willy's Jeep wordt genoemd en dat in het concern nog voorleeft als de Jeep Wrangler, de oer-Jeep. Het bevrijdde het Europese continent eigenhandig van de Duitse kevers en heeft sindsdien almaar aan gewicht gewonnen.

Inmiddels staat het monstrum uit de parkeergarage diametraal tegenover de Willy van 75 jaar her. Even wat getallen: 4,80 meter lang, 1,86 meter breed, 2.300 kg zwaar en een draaicirkel bijna zo groot als een basketbalveld. En geeft dat? Nee. De Cherokee is toch een liefhebbersauto.

Deze Jeep is een oprechte representant van de Amerikaansedroomauto: royaal en rustig. En dus terecht uitgerust met een geluidsinstallatie die elke muzieksoort omzet naar rock-'n-roll. De Cherokee stuurt met diezelfde subtiliteit. Hij deint en rolt als een schip over de baren en dempt elk richeltje op de asfaltweg. Niet omdat de Amerikaanse autobouwers niet anders zouden kunnen - de techniek is gewoon te koop bij Duitse toeleveranciers - maar het is een bewuste keuze. Het geeft de auto het karakter van een vertrouwenwekkende goedzak. Hij zwakt al te bruuske bewegingen af en geeft zo een rustig gevoel aan de bestuurder en de passagiers. Een Amerikaanse automobilist wil te allen tijde ver van de techniek blijven; hij wil een machine die hem altijd terzijde staat.

En daarom valt de auto je niet lastig met details over versnellingen, hoge of lage gearing of bodemvrijheid. Je kunt instellen: zand, sneeuw, modder of rotsen, en hopla het terrein in. Hij zoekt het zelf wel uit. Als je moeilijk wilt doen, koop dan een Defender (van concurrent Land Rover).

Dan ten slotte nog even een pijnpuntje, want de auto is nogal een gretige innemer. Tijdens de testweek met zowel stads- als snelwegkilometers stond de verbruiksmeter achter het stuur op een gemiddeld verbruik van 9,6 liter/100 km (1:10,4). De half zo zware Kia Niro midi-SUV van onlangs was half zo spilziek.

Wat verder opviel

Gereden Jeep Grand Cherokee, 75th Anniversary 4WD, 2,9 liter diesel, 250 pk
Verbruik diesel volgens opgave 7,5/100km gemiddeld (1:13)
Werkelijk verbruik 9,6 l/100km (1:10)
CO2 184 g/km
Topsnelheid 202 km/u
Vanaf euro 80.640
Gereden versie euro 97.305

Maar als we ook dat bekijken vanuit Amerikaans standpunt, dan zien we eigenlijk een spaardiesel. Want de auto is tegen een meerprijs ook te koop met een 6,5 liter V8-motor. En deze jongen slurpt volgens de fabriek, 13,5 liter/100 op. Kijk, dát is pas een vette bak.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden