Trotse Grieken weigeren Gucci's miljoenen: geen 'vulgaire' modeshow op Akropolis

Griekenland mag dan tamelijk beroerd scoren op de internationale corruptie-index; ook in dat land is niet alles voor grof geld te koop. Vooral niet als dat geld alleen ten koste van de nationale trots geïncasseerd kan worden. Want trots, dat zijn de Grieken. Dus laten ze de 2 miljoen euro die Gucci wil betalen om bovenop de Akropolis een modeshow te mogen houden, verontwaardigd aan zich voorbij gaan.

Het Parthenon op de Akropolis in Athene.Beeld ANP

Het miljoenenaanbod van het Italiaanse modehuis Gucci werd weggehoond als 'vulgair voorstel'. Gucci, dat vorig jaar wel welkom was in de Londense Westminster Abbey, wilde een catwalk aanleggen op het puntje van de 156 meter hoge Akropolisheuvel. Het wilde een 15 minuten lange modeshow organiseren tussen het Parthenon en het Erechtheion. De stoelen voor de gasten, de kleedkamer, de geluidsinstallaties; alles zou pas twee uur voor het evenement worden opgebouwd en direct erna weer worden ontmanteld om de antieke tempels zo min mogelijk te belasten.

In ruil daarvoor zouden de Italianen 2 miljoen euro investeren in de restauratie van de tempels. En daarbij, zo benadrukte Gucci, kwam nog de gratis stadsreclame voor Athene die de driehonderd uitgenodigde filmsterren, zangers en supermodellen via instagram hun wereld in zouden slingeren.

Vernedering voor het Griekse volk

Maar Griekenland, het land waar de crisis er voor het zevende jaar op rij inhakt, zei dus nee tegen het lucratieve evenement van 900 seconden. Niet alleen de nationale archeologische raad (KAS), die erover besliste, noemde het voorstel vulgair; ook de Griekse minister van Cultuur reageerde beledigd. Volgens Lydia Koniordou staat alleen al de gedachte aan een dergelijk commercieel misbruik van deze 'symbolen van beschaving' gelijk aan een vernedering van het Griekse volk. De vorig jaar ingevoerde prijsstijging van bijna 70 procent voor een Akropolis-toegangskaartje, die alleen buitenlandse toeristen betalen, is volgens haar een andere zaak.

Het is niet voor het eerst dat Grieken oneerbare voorstellen krijgen voor het uitbaten van hun historische erfgoed. Toch is het antwoord vrijwel altijd nee. Toen merken als Coca-Cola, Lufthansa en Verizon toch videobeelden van de Akropolis in hun reclames gebruikten, kregen zij het dan ook meteen aan de stok met het KAS.

Barack Obama met de Griekse minister van Cultuur bij het Parthenon in 2016.Beeld AFP

Philips

Sinds de bouw van het Parthenon, zo'n 2.500 jaar geleden, kregen slechts twee moderne bedrijven toestemming er commerciële foto's te schieten. Het Franse couturehuis Dior in 1951 (van die toegeeflijkheid heeft de KAS nog altijd spijt) en Philips ruim 50 jaar later. Daarmee bedankten de Grieken de Eindhovenaren omdat die in 2004 honderden led-lampjes op de Akropolis installeerden om de Griekse oudheden mooi uit te lichten tijdens de Olympische Spelen dat jaar.

Dat Gucci het verzoek toch indiende, is te begrijpen. In thuisland Italië staan archeologen minder afkeurend tegenover commerciële mecenassen. Zo betaalde modemerk Tod's 25 miljoen euro voor de renovatie van het Colosseum, in ruil voor het alleenrecht het gebouw als logo te mogen gebruiken. Dankzij juwelenhuis Bulgari glimmen de Spaanse Trappen in Rome weer als vanouds. Diesel betaalt mee aan het onderhoud van de Venetiaanse Rialtobrug, Prada aan het Milanese operagebouw en Fendi tikte ruim 2 miljoen euro af voor het oppoetsen van een aantal Romeinse fonteinen. In ruil daarvoor kreeg dat Italiaanse modehuis overigens precies wat het wilde: een glazen catwalk pal boven het Carrarische marmer van de Trevi-fontein.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden