Tropische illusie verstoord

Het zou misschien beter zijn om niet te weten hoe de schilderijen zijn ontstaan van Sara van der Heide (1977), die haar eerste solotentoonstelling heeft bij galerie Fons Welters in Amsterdam....

Met de wetenschap dat zij ervaringen van anderen naschildert wordt het duidelijker waarom aan haar grote doeken iets ontbreekt. De voorstellingen, tropische landschappen met mensen waarvan het doen en laten niet direct is te duiden, suggereren telkens een geheim, een dramatische gebeurtenis.

Maar die suggestie blijft maar kort overeind.

De spanning tussen wat je ziet en wat onzichtbaar blijft, weet Van der Heide maar een enkele keer waar te maken. Zoals op het schilderij Versailles, waarop zij met losse streken de boompartijen schildert waar een klein paviljoen verscholen ligt. Het zijn hier twee kleine in het blauw geklede figuren die op de vlucht lijken te zijn, die de voorstelling betekenisvol maken. Het is een beeld dat beklijft en een hele reeks associaties oproept.

De kracht van dit schilderij ontbreekt op de andere acht doeken die Sara van der Heide nu exposeert. Vorig jaar overigens won zij de Koninklijke Subsidie voor de Schilderkunst in het afgelopen jaar, won, nu ten toon stelt. De raadselachtigheid van de tropen, die niet door eigen ervaring gevoed wordt, is voor haar misschien wel te hoog gegrepen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden