Troost

Daar was ie weer: de tijdgeest. Hij moest weer eens te pakken worden genomen, ditmaal door Owen Schumacher, vrijdag samen met Paul Groot te gast bij Knevel & Van den Brink ter promotie van een nieuwe reeks Koefnoen. De epidemische gewoonte van talkshows om mensen van televisie aan tafel te noden ter felicitatie van zichzelf en elkaar hoort beslist tot de huidige tijdgeest, maar daar ging het niet over.

Het ging over de ambities van Koefnoen, dat zaterdag z'n honderdste aflevering beleefde. Schumacher en Groot bleven keurig bescheiden, maar onder de oppervlakte van hun sketches lag toch de wil om verder te gaan dan louter de verkleedpartij: 'We willen ook iets zeggen over deze tijd', zei Schumacher. En wel op zo'n manier, dat de kijker denkt: 'Zo had ik er nog niet tegenaan gekeken.' Niet dat ze dachten dat het ook maar een steek uithaalde, 'maar het geeft toch troost, heb ik het idee', zo zei Schumacher.

Toe maar.

Zaterdag was het resultaat te zien. Rode draad was een pastiche op wat van zichzelf al een lichte vorm van satire leek: Heel Holland bakt, de zomerhit van MAX. Volgens Groot een succes omdat het zou aanhaken bij 'het gevoel van: er is al zoveel ellende in de wereld, laten we gezellig met z'n allen iets gaan bakken'. Alsof ellende iets van afgelopen zomer was.

Deelnemers waren onder anderen 'Mark Rutte', 'Angela Merkel', en 'Elio di Rupo', van wie uiteraard alleen de eerste zijn keuken niet op orde had.

Na de nodige onhandigheden presenteerde Rutte een misbaksel. 'Hij snijdt prima. Dat vind ik altijd het makkelijkst: beginnen met de kaasschaaf, eindigen met de bijl.'

U vat 'm. Zo had u er nog nooit tegenaan gekeken. En daar was de troost.

Natuurlijk: de dolle gekte van vijf afstandsbedieningen voor onze digitale beeld- en geluidssystemen werd - in zwart-wit - lollig op de korrel genomen. Een andere sketch nam de collectemanie op de hak. Vrouw aan leukemiecollectant: 'Er is een enorme wildgroei gaande binnen het kankerlandschap.'

Verrassend? Troostend? Snedig? Mwah. Hoewel Koefnoen in eerdere seizoenen soms vlamde, toen verschillende lijnen (de toenmalige CDA-fractie in Ik hou van Holland) wel heel gelukkig samenvielen, knaagt een tekort: Koefnoen mist tandjes. Vooral door de gestage stroom - vaak goed gelukte - typetjes (ook hier is televisie weer vaak de poel waaruit gedronken wordt) is Koefnoen soms een TV-Kantine op niveau.

In wezen gaat dat niveau niet verder dan de eerste scène van BNN Sluipschutters, vorige week maandag begonnen. Drie zakenlui in wachtruimte. Man brult zijn vrouw toe in zijn mobiele telefoon. Andere man antwoordt met knalhard voorlezen uit de krant. Evengoed de tijdgeest, evengoed commentaar. De rest van de eerste aflevering (met onder anderen Ronald Goedemondt, Bas Hoeflaak, Leo Alkemade en Jochen Otten) bleek een aaneenschakeling van absurdistische, Draadstaalachtige sketches zonder verwijzing naar actualiteit of tijdgeest. Soms flauw, maar steeds met de charme van snelheid en overtuigend acteerwerk.

Voor het grilliger werk begon zaterdag op RTL 4 weer Dit was het nieuws. De teksten van Harm Edens waren weer doorspekt met vileine steken. 'Lilian Janse is geen man, maar ze komt gelukkig wel een eind in de buurt.' Over de weerstand tegen schaliegas: 'Wat een verwende lui, die Ossenaren. De kindertjes in Syrië zouden dolblij zijn met schaliegas.'

De troost van zwart absurdisme. Zegt vast iets over de tijdgeest.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden