Triomf van een zender?

Net als Ajax beleefde Eredivisie Live, de in 2008 opgerichte abonneezender, een groot succes. Maar bij de clubs zit onbehagen.

PAUL ONKENHOUT

Marketingdeskundige Frank van den Wall Bake: 'Het is geweldig, 560 duizend abonnees voor Eredivisie Live, maar de inkomsten zijn niet navenant.' Gestopt zou moeten worden met de samenvattingen op zondagavond om zeven uur. 'Dat is dé grote concurrent van live-wedstrijden. Het zou goed zijn om de samenvattingen veel later op de avond te tonen. En dan om zes uur de wedstrijd van de week op Eredivisie Live. Veel mensen zullen het betreuren, ik ook, maar na een half jaar is iedereen eraan gewend.'

Overbelaste servers en een kijkcijferrecord: het succes van Ajax was óók een grote triomf voor Eredivisie Live, de abonneezender die in augustus 2008 door de clubs werd gestart en drie jaar later de markt heeft veroverd.

Ajax-FC Twente werd zondag door 1,2 miljoen mensen op Eredivisie Live bekeken. Niet eerder werd de grens van een miljoen overschreden. 'Daar worden we hier erg gelukkig van', zegt directeur media en marketing Arno de Jong. De euforie in Maarsbergen had ook een andere oorzaak. 'We hebben geprobeerd er de mooist mogelijke uitzending van te maken en denken dat dat is gelukt.'

Producent Endemol zette zondag 23 camera's in. Er werden ook beelden gemaakt rondom het stadion in Amsterdam en uit bijvoorbeeld de helikoper die de selectie van FC Twente terugvloog naar Enschede. 'Voor Eredivisie Live was dit een heel erg bijzondere dag. Vooral omdat je proeft dat het kanaal leeft. Daar word je gelukkig van.'

De keuze voor de oprichting van een eigen tv-kanaal was destijds, in 2008, noodgedwongen. Bij de verkoop van de tv-rechten viel de belangstelling voor het livepakket tegen. De Eredivisie CV besloot daarop zelf een digitaal tv-kanaal te starten. Sinds mei 2010 participeert ook de KNVB als aandeelhouder in de onderneming, naast Endemol.

Met aansluitingen in 565 duizend huishoudens voldoet Eredivisie Live aan de (eigen) verwachtingen. Dit jaar groeide het aantal abonnementen met 100 duizend. Dat is de positieve kijk op de abonneezender.

Tegelijkertijd is er het onbehagen van de oprichters, de eredivisieclubs die in deze tijden van teruglopende inkomsten steeds vaker het gevoel hebben dat het reservoir niet ten volle wordt benut - en dat ook steeds vaker verwoorden. Het leidde twee maanden geleden bijvoorbeeld tot een artikel in Voetbal International waarin het vermeende succes van Eredivisie Live hardhandig werd gerelativeerd.

Mediadirecteur De Jong erkent dat de prognose zoals die voor de start in 2008 werd gemaakt - ruim 100 miljoen inkomsten in het seizoen 2011-2012 - bij lange na niet wordt waargemaakt. 'Maar die prognose werd destijds al na een half jaar aangepast. In het oorspronkelijke businessplan werd rekening gehouden met enorme inkomsten uit gaming, gokken en internetactiviteiten. Maar die inkomsten vallen enorm tegen.'

Komend seizoen kunnen de clubs tussen de 35 en 40 miljoen euro verdelen, een teruggang van 10 procent. Dat heeft het onbehagen versterkt. 'Natuurlijk hebben wij de intentie om zoveel mogelijk geld op te halen en de collectieve rechten maximaal uit te buiten. Het gaat ook erg goed, maar er is er een verschil tussen het bedrag dat wij binnenhalen en het bedrag dat we op dit moment aan de clubs kunnen uitkeren.'

De teruggang wordt volgens De Jong veroorzaakt door het afbouwen van de bedragen die in de beginjaren ter overbrugging werden betaald aan de clubs. Dat geld was afkomstig van leningen bij de Royal Bank of Scotland.

'In het begin waren de uitkeringen van de clubs niet alleen gebaseerd op wat wij verdienden. We begonnen immers met nul abonnees. Daarom is er voor de opstartfase een financiering afgesloten om een al te harde terugval van inkomsten op te vangen. Nu verdelen we het geld steeds meer op basis van wat we zelf verdienen, en lossen we bovendien die lening geleidelijk af.'

De jaaromzet van Eredivisie Live is drie jaar na de start gestegen tot ruim 100 miljoen euro. De Jong: 'Voor Eredivisie Live is dit een gigantische ontwikkeling.' Na aftrek van de btw en de kosten die moeten worden betaald aan de distributeurs, Ziggo en UPC onder meer, blijft daarvan grofweg de helft over voor de clubs. In vergelijking met grotere landen is het bedrag laag; te laag, menen veel clubs.

'Of er meer te halen is, zoals zij vermoeden? Dat hopen we. De markt is in elk geval in beweging, vanwege SBS. En dat is altijd gunstig.' De nieuwe eigenaar van SBS, John de Mol, beschikte in de periode 2005-2008 al eens over de rechten van de samenvattingen.

Jaarlijks betaalde Talpa 36 miljoen euro, vijftien miljoen meer dan de NOS in de huidige overeenkomst die loopt tot 2013. Of de Eredivisie CV de hoop op De Mol heeft gevestigd, wil De Jong niet zeggen. 'Het is nog veel te vroeg om daar iets over te kunnen melden.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden