Trilogie over The Beatles op RTL 'hartverwarmend'

In het kader van de Nieuwe Beatles Veldtocht, waarin Paul, Ringo, George en de dode John de strijd aanbinden met de schaduw van het verleden, was de beurt maandag ook aan RTL....

Van onze verslaggever

Henrico Prins

HILVERSUM

RTL gaf de bezoekers warm eten en een gesmeerde verzameling lichtbeelden, praatjes en muziek, vervat in een show van één uur en veertig minuten. Die kwam luttele uren nadat ABC, het Amerikaanse tv-station, dezelfde aflevering als 'wereldpremière' had uitgestraald.

Nederland moet nog even wachten. Het behaagt RTL 5 dit drieluik op 2, 3 en 4 december aan den volke te tonen, voorafgegaan door het onvermijdelijke filmpje The making of The Beatles Anthology (2 december) benevens de uitermate belangwekkende documentaire The Beatles en ik (30 november). In die oer-Hollandse bijdrage aan de waanzin zullen onder anderen Robert ten Brink en Jaap van Meekren ontboezemingen betreffende The Beatles doen. Joke Wartenbergh, programmadirecteur van RTL 5: 'Heel hartverwarmend.'

Minstens zo hartverwarmend zijn de beelden van vier vertraagd bewegende mannetjes die, in de eerste minuten van de Anthology, veel lachen en vriendelijk zwaaien. Ter introductie komen hun gezichten nog even snel voorbij, voorzien van volledige naam en geboortedatum. Intussen vertellen ze wat over hun afkomst: 'Me mom was a nurse, me dad was a cotton salesman.' Ja, de warrige prehistorie van The Beatles is een flitsend gemonteerd foto-album geworden, waarin McCartney zijn liefde voor de moeder van John Lennon breed mag uitmeten. 'Ze speelde ukelele. Ik heb altijd een zwak gehouden voor mensen die bekennen dat ze ukelele spelen.'

Hun invloeden zijn nog steeds, blijkens de actuele citaten die vervlochten zijn met de muziek, handzaam samen te vatten: alles. Alles waar gitaren in zaten, alles wat samenhing met die vieze, vuile rock 'n' roll. Door de radio kwam het genre tot hen. In de film valt dan onmiddellijk een verkwikkend regenbuitje in de vorm van een halve medley: That's all right mama how much is that doggy in the window and that'll be the day-hey-hey when I die.

Grondig worden daarna de niet te tellen perikelen rondom een niet te tellen hoeveelheid drummers doorgenomen, en dan is de groep als vanzelf terechtgekomen in Hamburg. Naar aanleiding van de periode van pittig optreden die daar volgde - zes of zeven avonden per week - verzucht Lennon dat het beste werk van The Beatles eigenlijk nooit is opgenomen. Performen, dat leerden ze in Duitsland, en 'what we generated was fantastic'.

Als 'kleine Gene Vincents' keerden ze terug in Liverpool, waar de lederen jassen werden verruild voor nette pakkies. Uit nogal opportunistische overwegingen: voor ze ertoe overgingen, informeerden ze terdege of het zou leiden tot meer concerten (dus meer geld). Pas rond die tijd laat het legioen makers van de Anthology hun platenverhaal aanvangen - dus is het weer grinniken om de blunder van Decca, de maatschappij die The Beatles aan zijn neus voorbij liet gaan en aan Brian Epstein, manager van de groep, meedeelde: 'Guitars are on their way out, mister Epstein.'

Die opmerking roept met terugwerkende kracht een vraag op: wat had je dan als next big thing verwacht, Decca? Een niet te stuiten opmars van combo's met accordeon en viool?

Bij Love me do en Please please me, eind 1962 en begin 1963, begint de hysterie. De ware omvang daarvan wordt pas goed zichtbaar wanneer The Beatles hun eerste bezoek aan de Verenigde Staten hebben afgelegd (februari 1964), terugkeren in Engeland en op het vliegveld worden onthaald door een bandeloze menigte krijsende joekels wier uitzinnigheid ruim dertig jaar later nog steeds niet te bevatten is.

Niet langer was het te overzien. Daarvoor, zegt Ringo Starr, kon Epstein altijd precies vertellen wanneer hun liedjes op de radio waren. 'En als we dan in de auto zaten, stopten we even.' Zodra ze in de hitparade een plaatsje stegen, gingen ze in het begin met mekaar uit eten. Om iets te vieren.

Het openingsdeel van de trilogie beslaat de historie van The Beatles tot 1965. De fijnste woorden komen uit de mond van George Harrison, die vertelt dat The Beatles op 9 februari 1964, in de Ed Sullivan Show, voor het eerst verschenen in een Amerikaanse tv-show en dat toen de misdaad, in alle Verenigde Staten tegelijk, heel even stokte.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden