Trijntje Oosterhuis

Podiumpresentatie blijft achter bij krachtige, soulvolle stem.

Het repertoire van Trijntje Oosterhuis is sinds haar doorbraak met Total Touch (1996) even omvangrijk als divers geworden. Haar stem is geschikt voor het pittigere popsoulwerk, zoals ze bewijst op haar laatste album Wrecks We Adore, maar even gemakkelijk zet ze het werk van Billie Holiday en Burt Bacharach naar haar hand.


Oosterhuis geldt al jaren als een van Nederlands beste zangeressen, maar haar podiumpresentatie blijft daarbij achter. Haar nieuwste tournee voert langs de grotere zalen uit het clubcircuit. Donderdag stond ze in het Utrechtse Tivoli.


Anders dan een dag later in dezelfde zaal is het lang niet uitverkocht. Het lijkt alsof Oosterhuis daarom alles net iets te overdreven brengt. Te snel moet het publiek meeklappen en net iets te enthousiast pikt ze een clubje heren uit de zaal om mee te dansen op het podium. Allemaal niet nodig - zelfs wat potsierlijk gezien de kleine ruimte die er op het volgebouwde podium beschikbaar is. Het lijkt of iedere minuut een bevestiging moet worden gevonden dat iedereen het wel naar zijn zin heeft.


Voor een show van bijna twee uur zit er te weinig rust in het programma. Oosterhuis begint met een paar liedjes van het recente Wrecks We Adore, waarop ze samenwerkte met Anouk. Het geluid klinkt aanvankelijk te hard en te schel. Dat trekt bij en haar sterke band, met twee toetsenisten, krijgt in de Total Touchhit Somebody Else's Lover en het hard funkende Hifi alle ruimte. Net als het allemaal wat losser wordt en Oosterhuis er wat minder krampachtig bij staat, begint ze een verhaal over The Voice Of Holland, waaraan ze dit seizoen verbonden is. De door haar gecoachte Velorisa Yorks zingt een liedje, wat nogal geforceerd aandoet. Liever horen we Trijntje zelf eens een rustig moment nemen dan al die reclame voor een tv-schnabbel.


Wat ook niet helpt, is het driekoppige dameskoortje dat zonder Trijntje een overbodige versie van Stevie Wonders Higher Ground brengt, waarna Oosterhuis zelf een beetje onwennig naar de finale toewerkt. Haar uitstraling is wat onzeker en ontbeert warmte. Het is muzikaal allemaal te zwaar aangezet, met te weinig ruimte voor wat Oosterhuis onderscheidt, haar krachtige soulvolle stem.


Zangeres en band vinden elkaar deze avond in Utrecht geen moment.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden