Trijntje Oosterhuis 'zoekt de groei op'

De solo-cd van Trijntje Oosterhuis klinkt als een onafhankelijkheidsverklaring. Nadat ze de muzikale band met haar broer versoepelde, was het tijd voor ontwikkeling....

Ze zingt het zelf in Free:

I'm into deep. It's not what I need. Must be something better for me.

'Jaah, als je het letterlijk bekijkt is het wel heel heavy.' Maar het is heus niet zo dat ze gillend wegvluchtte uit een onhoudbare situatie. Total Touch is dan wel uit elkaar en de samenwerking tussen Tjeerd en Trijntje Oosterhuis niet meer vanzelfsprekend, er moet volgens de zangeres zeker niet te zwaar worden getild aan de muzikale breuk tussen haar en haar broer.

'Het ging ook om de sleur. Ik schreef dat liedje in een periode dat ik sterk de behoefte had om me los te maken van Tjeerd. Je voelt je dan kut. Maar drie dagen later is dat gevoel weggeëbd en het liedje bestaat nog.'

Free is de eerste single geworden en de titel van haar nieuwe cd. En ook al opereerde Trijntje Oosterhuis de laatste jaren zelfstandig en was Total Touch als een nachtkaars uitgegaan, haar solo-cd is toch een tastbare onafhankelijkheidsverklaring. Trijntje is niet meer de zangeres van Total Touch, Trijntje is zangeres, punt.

Trijntje en Tjeerd waren al sinds 1988 een onafscheidelijk muzikaal paar. Tjeerd componeerde en Trijntje zong. Hits als Somebody else's lover, Touch me there en I'll say goodbye. Toen ze met Candy Dulfer in 1994 op wereldtournee ging, was haar eerste gedachte dan ook: 'Hoe moet ik het Tjeerd vertellen?'

'Die hele situatie was niet gezond, hoor. Als ik naar Bali wilde om schelpjes te tellen, had hij zoiets van ''Hallo, ik wil wel doorwerken, ja.'' '

Maar haar solocarriëre kwam niet als een totale verrassing. De afgelopen jaren heeft Oosterhuis samengewerkt met muzikanten uit de jazz en klassieke muziek. Ze zong op het podium bij Herbie Hancock, Al Jarreau en Michiel Borstlap, en vertolkte bij het orkest Nieuw Sinfonietta werk van Gershwin en Billie Holiday.

'Bij Total Touch voelde ik een bepaalde kant van me niet tot uiting komen. Ik wilde laten zien dat ik ook akoestische, pure muziek kan maken. En dat is iets dat niet echt in Tjeerds straatje ligt'.

Een cd kwam echter minder snel van de grond dan ze had gehoopt. Total Touch was contractueel verplicht nog één plaat te maken voor platenmaatschappij BMG. Maar de directeur, waar Oosterhuis goede contacten mee had, stapte op. Zo'n anderhalf jaar zat de band in een impasse. Nederlands meest bejubelde soulzangeres zag zich beperkt binnen het discopop-kader van Total Touch, had geen zin in nog een album en wilde het liefst opnieuw beginnen.

Dat kon pas toen bleek dat platenmaatschappij EMI interesse had in Oosterhuis als soloartiest. EMI kocht haar weg bij BMG. En Trijntje ging shoppen naar tekstschrijvers en producers.

'Dat was nog een hele klus. Je wordt doodgegooid met Idols achtige sufdozerige producers. Van die mannen die alleen maar een formule hanteren en kijken hoe ze jou daar in kunnen passen.'

Ze liep uiteindelijk de relatief onbekende Engelsman John Hallawell tegen het lijf die wel 'hart voor muziek' had.

Naast Hallawell leverden ook broer Tjeerd en Borsato-leverancier John Ewbank bijdragen.

Want het is 'geen of/of maar een en/en situatie.' 'Werken met veel schrijvers en componisten dat heb ik altijd al gewild.'

Blijft vreemd dat het avontuurlijke van Trijntje live niet volledig wordt vertaald naar Trijntje op cd.

Free heeft een gospelfeel, en er staan een paar breed uitwaaierende ballads op het album, maar om te spreken van een rigoureuze stijlbreuk. . .

'Ja, als je het vergelijkt met het live werk dan is het minder jazzy enmeer pop. Maar dit is wat ik nu wil doen. Een jazzplaat komt misschien later wel. Dan moet ik meer uren maken. Ik zoek nu de groei op.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden